Deel via:

Heb je een webshop en wil je meer conversies of verkopen? Of opereer je in de zakelijke markt en wil je meer leads en uiteindelijk verkopen? Hieronder 70 (ja het zijn er echt 70) tips om je online effectiviteit te vergroten. Sommige zijn tools om je beter te laten monitoren, andere zijn tactische handvaten en weer andere zijn (broodnodige) open deuren.

Hier gaan we:

  1. Investeer waar de winst zit. Minimale inspanning, maximaal rendement is de stelregel. Klinkt simpel, in de praktijk gaat iedereen met campagnes en SEO aan de slag terwijl het checkout proces aan alle kanten hapert of dat de betrouwbaarheid te wensen over laat
  2. Experimenteer. Gooi niet al je geld in één keer in campagnes of SEO of landingpage optimalisatie, zorg dat je ervaring opdoet
  3. Zorg voor een duidelijke customer journey. Wat gebeurd er als ik me inschrijf voor je nieuwsbrief? Wat gebeurd er als ik een aankoop doe in jouw winkel? Ga voor de 9+ ervaring.
  4. Analyseer je data maar staar jezelf niet blind op 100 bezoekers
  5. Volg niet blindelings een trend, sla het compleet plat
  6. Online strategie betekent niet dat je na een jaar gaat kijken of alles werkt, het is elke dag optimaliseren, experimenteren en itereren
  7. Gebruik een tool als de Pixelfarm IPM calculator om de interactie op je Facebook pagina te meten
  8. Installeer een chat tool op je website zoals Intercom.io om bezoekers snel van dienst te zijn
  9. Gebruik een heatmapping tool ala Hotjar, Visual website Optimizer of Crazy Egg. Een manier om te zien hoe je bezoekers daadwerkelijk je website of webshop gebruiken
  10. Stimuleer reviews, het liefst op een openbaar platform ala Google reviews, Facebook reviews, Trust Pilot of Klanten vertellen
  11. Nurture je leads en klanten, het is veel makkelijker om een bestaande lead te converteren naar een transactie dan een nieuwe lead binnenhalen en die dan te converteren
  12. Test je website en webshop op snelheid met tools als Google Pagespeed
  13. Kijk hoeveel er op bepaalde zoekwoorden wordt gezocht. Investeer geen SEO tijd of campagnebudget in zoekwoorden met maandelijks maar 10 zoekopdrachten. Kijk in de zoekwoordenplanner van Google hoeveel er op een bepaald keyword wordt gezocht.
  14. Integreer Google Webmaster Tools met Google Analytics.
  15. Alles draagt bij, van SEO tot online campagnes en van website optimalisatie tot blogging. Het is niet één ding wat je succes gaat brengen. 360 graden online is belangrijk.
  16. Content is king maar als je het niet goed doet begin er niet aan. Je moet concurreren met de massa, ook met je content.
  17. Experimenteer met verschillende versies van een landingspagina om te zien welke beter werkt, kortom A/B testen. Gebruik hiervoor Google AnalyticsMixpanel of Visual Website Optimizer
  18. Gebruik landing page software zoals Unbounce of leadpages om zeer snel visueel indrukwekkende en belangrijker, converterende landingspagina’s te maken
  19. Investeer in een goed CRM
  20. Vraag kennissen, vrienden of collega’s om blanco naar je website of webshop te kijken en kijk mee maar zeg niks. Het zal je verrassen waar ze mee komen.
  21. Kopieer schaamteloos kleine zaken van grote webshops en etailers, analyseer waarom een aankoopproces bij een grote retailer is zoals het is. Dit is honderdduizenden keren getest en je hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te vinden.
  22. Doe een onderzoek en creëer hier content omheen
  23. Experimenteer niet als je een systeem kiest, of het nou om je CRM of CMS gaat, maak een wel doordachte keuze (maar maak er wel een). Je moet er in investeren, je bent heel veel tijd kwijt en je zal er een aantal jaar mee moeten doen.
  24. Content markting gaat verder dan een wekelijks blog. Maak een “how to guide”, investeer in video, maak creatieve GIFjes en zorg dat jouw online calculator de industry standard wordt.
  25. Integreer systemen met elkaar via Zapier
  26. Met Facebook content aan de slag? Je hebt met veel concurrentie te maken. Zorg voor leuke, prikkelende, interessante (of informatieve) en visuele content.
  27. Gebruik data analyse tools om een duidelijker beeld te krijgen van je data KISSmetrics, Clicktale, Webtrends.
  28. Gebruik tools om anonieme bezoekers op je website te herkennen zoals Leadfeeder of Leadberry
  29. Werk met pop-ups (AddThis is een goede tool hiervoor) en ja het is erg irritant maar het werkt wel
  30. Doe niet alles in één keer. A/B testen heeft geen zin als je met te weinig data werkt of als je bijna geen campagnes hebt lopen. Gebruik je boerenverstand.
  31. Centraliseer je data in een tool zoals Segment
  32. Stroomlijn data van externe platformen zoals Marktplaats of Ebay via funnel.io
  33. Maak een dashboard van je data uit verschillende databronnen met Geckoboard of Klipofolio
  34. Doe een beetje gek 🙂 In het online landschap is opvallen cruciaal. Als je alles hetzelfde doet als je concurrent blijf je op zijn hoogst drijven maar je zal nooit ergens komen.
  35. Test aan de werkelijkheid en het liefst zo snel mogelijk. Wat je verzint valt vaak in de praktijk anders uit.
  36. Gebruik automatische email marketing. Als je eenmaal redelijk wat leads genereert kun je met Drip, Mailsnake of ActiveCampaign je leads automatisch op volgen met standaard (maar persoonlijks) mails. Ook Mailchimp biedt (een kleine beetje) email automation.
  37. Traditionele marketing kan ook nog prima werken. Huh? Ja, of het nou om buitenreclame gaat, een DM of print advertentie, niet alles is online.
  38. Gebruik een tool als Pingdom die automatisch checkt of je website of webshop nog online is
  39. Als je een artikel (of andere link) deelt gebruik dan bit.ly of snip.ly. Bij de eerste krijg je uitgebreide data te zien, bij de tweede komt er een custom button op de pagina die je gedeeld hebt en die je dan weer naar je website kan laten leiden
  40. SEO: Zorg dat je content zo steengoed is dat het door andere websites en personen via social wordt gedeeld. Populariteit = key.
  41. Analyseer welke content het beste werkt via http://buzzsumo.com/
  42. Inspireer jezelf ook met content van andere, gebruik een tool zoals Feedly om content rondom onderwerpen te verzamelen die je zelf belangrijk vindt
  43. Ondanks dat Google de advertentiemarkt bijna geheel in handen heeft, gebruiken (in absolute aantallen) veel mensen ook nog wel eens Bing
  44. Doe je aan retargeting / remarketing? Gebruik https://www.adroll.com/ of http://www.perfectaudience.com/
  45. Investeer in cornerstone content, content die je lang en vaak gaat gebruiken. Kan tekst zijn of fotografie maar ook video kan cornerstone content zijn
  46. Je website is geen stilstaand systeem wat af is. Het zou moeten leven en continu moeten evolueren.
  47.  Reken uit wat een transactie mag kosten. Koop je iets voor € 20,- in en verkoop je het voor € 25,-? Dat betekent dat je 25% marge hebt en in het uiterste geval € 5,- voor een transactie wilt betalen. Kortom als je € 500,- aan Google Adwords (of iets anders uitgeeft) betekent dit dat je hier minimaal 100 transacties moet boeken. Als 1 op de 100 bezoekers klant wordt betekent dit dat je per klik maximaal € 0,05 mag uitgeven
  48. Voor webshops presteert Google shopping soms beter dan Google Search
  49. Denk adaptive niet responsive, kortom bepaal welke elementen (content en navigatie) van toegevoegde waarde zijn voor de mobiele gebruiker
  50. Test je website niet alleen op je eigen device, laptop of computer maar zorg dat mensen uit je netwerk ook even testen
  51. Check of je website of webshop aan de technische basis voldoet via tools zoals WooRank
  52. Analyseer waarom mensen je formulieren niet afmaken en versturen via Formisimo
  53. Zorg dat je website of webshop een SSL certificaat gebruikt
  54. SEO is enorm uitgebreid, met deze tools zorg je voor een goede start: SemRush, MoZ, Webpage.ly en AHREFS (ook Raven verdient een eervolle vermelding)
  55. Monitor je concurrenten met SpyFu. Kom er achter welke zoekwoorden en welke campagnes van je concurrenten het beste presteren.
  56. Je website of webshop is pas het beginpunt
  57. Blijf de ervaring van klanten en bezoekers overtreffen
  58. Het interesseert bezoekers of klanten niets hoeveel tijd iets heeft gekost of hoe mooi je iets vindt. Klanten zijn genadeloos.
  59. Marketing & sales is wat verkoopt, klantbeleving & klantervaring is wat blijft verkopen.
  60. Vind sites waar je vermeld kan worden via Linkspy of Colibri.io
  61. Als iets werkt, vergroot het, als iets niet werkt neem afscheid
  62. Dat iets nu werkt hoeft niet te betekenen dat het over een half jaar ook nog werkt. Zelfde geldt andersom; iets wat nu niet werkt kan over een half jaar wel werken
  63. Stel doelen en doe alles om deze te bereiken. Maak het concreet; zeg “ik wil 100 nieuwe webshop klanten deze maand.” Dat betekent dat je per dag ongeveer 3 a 4 nieuwe klanten aan boord moet brengen.
  64. Krijg suggesties voor zoekwoorden via UberSuggest
  65. Gebruik een social media monitoring tool als Sprout Social
  66. Kijk bij Google onderaan bij “Zoekopdrachten gerelateerd aan” en vind daar zoekopdrachten die “echte mensen” hebben uitgevoerd.
  67. Zorg dat je bezoekers actief je content delen (tooltip <– pun intended –> Sumo)
  68. Wees zelf het meest vocal over je business. Gebruik LinkedIn, Twitter en alles wat je kunt om de wereld over je business te vertellen
  69. Gebruik LeadFuze om nieuwe B2B opportunities te vinden
  70. Schakel een goed online bureau in om je te helpen je online doelstellingen te realiseren! 🙂