Deel via:

Misschien heb je het al voorbij zien komen: Facebook heeft aangekondigd dat je binnenkort link-posts niet meer kunt bewerken. Superbalen, want er zijn heel wat Facebook pagina beheerders die hier gebruik van maakten. Maar er is hoop! Lees snel verder.

Stel je voor: je hebt een enorm interessant artikel geschreven en gepubliceerd op je website, dan wil je dit natuurlijk via Facebook delen met je fans. Als je een doorclick post gaat maken en je plakt de URL in een update maakt Facebook hier automatisch een doorclick post van. (…Handig!) De afbeelding, kop en linkbeschrijving worden automatisch van je website afgehaald. (…Dit is niet altijd wat je wilt!). Tot voor kort kon je binnen Facebook de opmaak nog naar wens aanpassen. Maar helaas, juist deze handige functionaliteit gaat nu dus verdwijnen.

Waarom gaat deze functionaliteit er eigenlijk uit?
De grootste reden is dat Facebook het aantal clickbait posts wilt verminderen en dat dit alvast een stap in de goede richting is. Een clickbait (klikaas) post is een link naar een pagina die zo sterk geformuleerd is dat het een uitnodiging is om op te klikken maar vervolgens de belofte vaak niet waarmaakt.

Gelukkig kwamen er al snel updates om dit te vermijden!
We geven je twee, of eigenlijk drie manieren om de Facebook link-posts toch naar wens aan te passen.

Optie 1: Link Ownership tool.
Voor uitgevers heeft Facebook een tool gelanceerd waarmee het toch mogelijk wordt om de link-posts te bewerken. Het enige wat je hiervoor moet doen is een stukje code op je website plaatsen zodat Facebook dit kan verifiëren. Maar wanneer ben je dan een uitgever? Dat is ons nog niet helemaal duidelijk, dus probeer even het volgende:

  • Ga naar je bedrijfsmanager om de pagina te beheren;
  • Klik op publicatietools;
  • Links in het menu vind je (als je dus uitgever bent) “Link Ownership”

Staat deze functie er bij jou bij? Yes! Lees verder voor de volgende instructies. Zo niet, geen paniek: lees optie twee of drie 🙂

  • Kopieer de code die hier aangegeven wordt en plak deze in de code van je website.
  • Controleer of dit gelukt is door op de button Verfify URL.

Optie 2: Implementatie Open Graph
Bij het plaatsen van een URL om een doorclick post te maken, pakt Facebook de eerste afbeelding, header en tekst die ze tegenkomen. Dit is alleen vaak niet de informatie die je wilt gebruiken voor je Facebook post. Als de Link Owner tool niet binnen je bereik ligt, probeer dan het volgende:

Voor de pagina die je wilt delen, moet je apart een stukje html-code schrijven en meegeven in de pagina die je wilt verspreiden via Facebook. In deze code geef je aan wat Facebook voor informatie moet gebruiken bij het delen van de URL.

De code bestaat uit:
<meta property=”og:url” content=“    Gewenste Url    ” />
<meta property=”og:type” content=“    Soort Content     ” />
<meta property=”og:title” content=“    Gewenste Koptekst   ” />
<meta property=”og:description” content=“    Gewenste Linkbeschrijving    ” />
<meta property=”og:image” content=”    Gewenste Afbeelding     ” />

TIP: Geef de afbeelding gelijk het juiste formaat van een Facebook doorclick post mee: 1200 x 628 pixels.

Optie 3: Installeer een social plugin!
Vind je het te omslachtig om iedere keer een stukje code te plaatsen? De meeste platformen hebben gelukkig een social plugin mogelijkheid, download de plugin en geef hierin de informatie aan die jij wilt dat Facebook gebruikt bij het delen van een URL in de post.

WordPress: Youst SEO Plugin
Drupal: Metatag-module

Lukt het je nou niet om je link-post naar wens aan te passen? Stuur even een mailtje, of bel even met 0180-642060 en we helpen je graag!

Deel via:

Irene de Hoop
Irene de HoopOnline Consultant

Online specialist @Pixelfarm. Houdt zich dagelijks bezig met online marketing, contentmarketing en social advertising.


4 Reacties

  1. Roel op

    Enig idee hoe je wel kan zorgen dat er een link ownership button in je publicatietools komt?

    De andere opties zijn gewoon niet praktisch aangezien degene die FB inplant een ander persoon is dan degene die de artikelen schrijft!

    1. Irene de Hoop auteur op

      Beste Roel, Facebook zelf geeft aan dat deze optie alleen beschikbaar is voor publishers (CNN, BBC, NOS ed.) Er zijn inmiddels ook berichten bekend waarbij niet-uitgevers ook deze functie hebben gekregen. Mocht je de functie niet hebben, ben je helaas genoodzaakt om de andere opties te gebruiken.

  2. Rose op

    Hi Irene, Yoast heb ik al een tijdje en gebruikte ik tot op heden alleen om mijn foto te wijzigen. Helaas pakt het niet een wijziging van de titel en ook de beschrijving niet. Ook niet als ik een Facebook Debugger toepas. Heb je tips?

    1. Irene de Hoop auteur op

      Beste Rose, dank voor je reactie.
      Wij zijn hier zelf ook even tegenaan gelopen. Het is belangrijk dat Yoast volledig is ingevuld voordat je de pagina publiceert. Heb je de pagina toch al gepubliceerd, dan kun je nog de URL aanpassen. Na deze wijziging zullen de goede titel en beschrijving zichtbaar zijn. Zorg er uiteraard wel voor dat je de oude URL een 301 redirect krijgt, zodat de oude url permanent doorlinkt naar de nieuwe url :-).