Deel via:

Dé nieuwe manier om je e-commerce via Facebook een boost te geven: Facebook Collection.

Facebook blijft zich ontwikkelen en speelt steeds meer in op diverse doelstellingen door verschillende advertentiemogelijkheden aan te bieden. Speciaal voor e-commerce is de nieuwe advertentie functionaliteit Facebook Collection (verzameling) ontwikkeld.

Wat houdt de Collection-tool in?

Facebook Collection ad is zichtbaar in de tijdlijn van een mobiele gebruiker en toont een grote afbeelding of video met daaronder vier uitgelichte producten. Als je de advertentie opent blijf je binnen de omgeving van Facebook en kun je nog 50 producten bekijken. Klik op één van de producten en je wordt doorgeleid naar de productpagina van de website.

De Collection ad is vooral succesvol doordat je producten kunt koppelen aan een beleving en dat in één advertentie. In de grote afbeelding of video vertel je het verhaal (awareness), vervolgens laat je vier relevante producten zien (consideration) en biedt je consumenten de mogelijkheid aan om de aankoop af te ronden op de website (conversion.)

Voor wie is de Collection ad geschikt?

Heb je een webshop en wil je je producten promoten en verkopen? Dan denk je misschien snel aan Google Shopping of Facebook Dynamic Product ads (DPA). De Collection ad van Facebook is zeker ook een interessante extra mogelijkheid. De doelgroep targetingmogelijkheden zijn zeer uitgebreid. Zo kun je de juiste doelgroep bereiken op basis van o.a. profielgegevens, retargeting, e-mailadressen en look a like audience. In combinatie met een DPA campagne die alleen gericht is op retargeting, kun je dus een nog groter bereik creëren.

De Voordelen op een rij:

  • Veelzijdige advertentie: Creëer een meeslepende ervaring, wek interesse op voor bijpassende producten en zet gebruikers om tot aankoop.
  • Laadsnelheid: Omdat je binnen de Facebook omgeving blijft, is de laadsnelheid vele malen sneller dan op mobiele webpagina’s.
  • Beeldvullend: Je advertentie neemt meer ruimte in, waardoor je langer de aandacht van je gebruiker vast kunt houden.
  • E-commerce doelgroep: Steeds meer Nederlanders doet aankopen via mobile devices. Bij consumenten jonger dan 35 jaar is dit 65%. (bron: Marketingfacts)

Hoe maak je een Collection ad op?

Voor een Collection ad heb je net zo als bij een Dynamic Product Ad een productcatalogus nodig van je webshop items.

Als het gelukt is om de productcatalogus te uploaden kun je via de Power Editor een traffic of conversie advertentie opmaken. Bij indeling kun je nu naast de opties van carrousel, single afbeelding, video en diavoorstelling nu ook kiezen voor verzameling.

Als je verzameling selecteert, krijg je bij Pagina en links de mogelijkheid om producten vanuit je productcatalogus toe te voegen. Hier selecteer je 4 producten die het beste op de uitgelichte video of afbeelding aansluiten. 

TIP: 30% van de kopers op mobiele apparaten zegt dat video de beste manier is om nieuwe producten te ontdekken.

Zodra je klaar bent met je concept kun je een voorbeeld naar je eigen mobiele apparaat laten versturen door op de knop Voorbeeld op apparaat te klikken. Ben je tevreden? Dan kun je je advertentie afmaken zoals je gewend bent en is je Collection klaar!

Enthousiast geworden en wil je nog meer weten over de mogelijkheden? Of ben je al aan het experimenteren en kom je er niet helemaal uit? Laat het ons weten!