Website optimaliseren of een nieuwe laten bouwen?

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 23 maart 2015

Een nieuwe website laten ontwikkelen kost veel tijd en geld. Het is daarom verstandig om jezelf af te vragen of dit wel de oplossing is of dat je niet beter je bestaande website kan laten optimaliseren.

De gemiddelde levensduur van een website is ongeveer 5 á 6 jaar. Maar met de snelheid van de huidige ontwikkelingen en technologie kan een site die 3 jaar geleden is gebouwd alweer achterhaald zijn.

Voordelen van je bestaande website vernieuwen

Je website optimaliseren is als een slimme upgrade voor je online aanwezigheid. Met een frisse en snelle website waarop bezoekers snel hun doel bereiken, leg je de basis voor een positieve gebruikerservaring. Bovendien laat je zien dat je waarde hecht aan de tevredenheid van je bezoekers en klanten. Een geoptimaliseerde website straalt betrouwbaarheid en professionaliteit uit, wat op zijn beurt het vertrouwen van je doelgroep versterkt. Dit heeft ook een positieve invloed op je positie in zoekmachines zoals Google. Het beste van alles is dat je je vertrouwde merkidentiteit en inhoud behoudt, zonder helemaal opnieuw te hoeven beginnen. Kort gezegd: optimalisatie tilt je huidige website naar een hoger niveau, zonder de kosten en moeite van een volledige herstart.

Redenen om voor een nieuwe website te kiezen

Hieronder redenen waarom een nieuwe website nodig zou zijn.

1. Verouderde techniek

Is het CMS nog up to date? Werkt je website optimaal op mobiele apparaten? Is de website nog schaalbaar genoeg? Werk je met systemen en platformen die niet geïntegreerd kunnen worden in je nieuwe website?

2. Visueel niet meer van deze tijd

Een website die 5 jaar geleden nog de laatste trends volgde is nu alweer sterk verouderd. Daarnaast zijn bezoekers de laatste jaren veel meer visueel ingesteld wat het uiterlijk en de beleving van een website heel erg belangrijk maken.

3. Content en inhoud

Zijn de teksten en fotografie nog up-to-date en vertellen deze het verhaal van jouw merk of organisatie? Contentmarketing zoals blogging is tegenwoordig een goede manier om je SEO positie te versterken. Ondersteund je huidige website dit?

Als je huidige website op één van deze onderdelen tekort schiet kan het lonen om je huidige website te optimaliseren. Als jouw website op 2 of zelfs 3 van deze onderdelen tekort schiet kun je beter je oude website vervangen door een nieuwe.

Stellingen om te bepalen of een nieuwe website nodig is

Als bonus een lijst met 10 stellingen. Als je meer dan 3 keer een vraag met ‘nee’ beantwoord dan heb je een nieuwe website nodig. 

  1. De teksten van mijn website zijn op een iPhone of andere smartphone goed leesbaar.
  2. Mijn website is helemaal van deze tijd!
  3. Het aantal bezoekers van mijn website neemt alleen maar toe.
  4. Ik ben goed vindbaar op Google op de voor mij belangrijke zoekwoorden.
  5. Als ik op een iPad mijn website bezoek krijg ik een versie die goed werkt.
  6. Mijn website vertelt het verhaal van mijn organisatie.
  7. Mijn website draagt concreet bij aan mijn omzet.
  8. Mijn website ziet er fris en modern uit.
  9. Ik vul mijn website regelmatig aan met nieuwe teksten, foto’s en andere content.
  10. Mijn website is responsive, SEO-geoptimaliseerd en biedt ruimte voor contentmarketing.

Website laten optimaliseren of bouwen door Pixelfarm

Of je nu je bestaande website wilt optimaliseren of meer voelt voor een frisse start, wij staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op en we gaan samen brainstormen over hoe we jouw wensen kunnen vervullen.