Online Marketing: alles wat je altijd al wilde weten!

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 13 november 2019

Online Marketing is (net zoals marketing) eigenlijk een vrij algemene term. Bij online marketing denken sommige mensen aan online adverteren, anderen denken dat het een strategie is. De definitie is dus niet altijd eenduidig. Zit je net voor een meeting waarin online marketing een belangrijk onderdeel is of wil je gewoon weten wat online marketing precies is, keep on reading! Na dit artikel ben je een stuk wijzer. Ondanks dat de ontwikkelingen wekelijks veranderen, blijft de basis gelijk.

Dit artikel geeft uitleg en bevat geen advies, als je echt specifiek advies wilt dan zul je ons echt even moeten bellen 🙂

De basis van |online marketing

In de basis is online marketing alles wat met online en marketing te maken heeft. Dat is natuurlijk een beetje flauw en omdat dit je natuurlijk geen stap verder brengt, hieronder de categorieën waaruit online marketing bestaat;

  • Online strategie
  • Online adverteren
  • SEO (wil je hier mee over weten, lees ook even de blogs van mijn collega Rianne)
  • Content Marketing (ja ook dit is een onderdeel van online marketing)
  • Data (analyseren en meten)
  • Email marketing
  • Social media
  • Influencer marketing

Online Strategie

Je doelstellingen / KPI’s, customer journey, Kosten per Acquisitie, kanalen, attributie en user persona’s. Een online strategie kun je zo ingewikkeld maken maar het is in principe een weg om van punt A naar punt B te komen. Als je dit nog nooit gedaan hebt maar wel bepaalde ambities hebt is het handig een bureau in te schakelen. Als je zelf aan de slag wilt kun je op Frankwatching een aantal artikelen vinden om je te oriënteren.

Online adverteren

Online adverteren is waar de meeste mensen zich wel wat bij voor kunnen stellen, we hebben tenslotte allemaal weleens een banner gezien. Maar ook online adverteren valt in een aantal subcategorieën in te delen;

Google Adwords Search en Google Adwords Shopping

  1. Search advertising; meestal in Google maar dit kan bijv. ook in Bing. Bij Search advertising krijgt de gebruiker op basis van zijn zoekopdracht een betaald resultaat te zien. Ook Google shopping is bijv. een vorm van search advertising. Ze noemen dit ook wel SEA (Search Engine Advertising).
  2. Display advertising; banners die bijv. op websites te zien zijn maar bijv. ook de gesponsorde advertenties die je op Facebook te zien krijgt of LinkedIn en ook YouTube. Eigenlijk alles wat visueel is en uitgaat van push (search is pull) is Display advertising. In Display heb je dan ook nog retargeting (of remarketing) waarbij je bezoekers van je website specifiek kunt targeten (handig als ze bijv. geen aankoop hebben gedaan)
  3. Affiliate netwerken; dit zijn netwerken waar je betaalt per lead of conversie (brochure download, contact aanvraag). Vroeger werd dit veel gebruikt voor de travel branche. De affiliate (een website) plaats een banner op zijn website met een speciale link. Via deze link kan de publisher (adverteerder)
  4. Content advertising; blog artikelen of andere content (bijv. video) die gesponsord wordt door een bedrijf of andere commerciële entiteit. Eigenlijk is influencer marketing (scroll naar beneden voor uitleg)
  5. Mobile advertising; mobile advertising kan via het Google Display netwerk maar je kunt ook in bepaalde relevante apps adverteren. Zo hebben wij bijvoorbeeld laatst voor een klant een campagne op Flitsmeister “gedraaid”.

SEO

Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie is voor de meeste mensen in nevelen gehuld. Het is ondoenlijk om alles uit te leggen in dit artikelen maar de basis is simpel: het gaat erom dat je bepaalde technieken inzet om je website op bepaalde relevante zoekwoorden gevonden te laten worden in zoekmachines zoals Google. Belangrijk hierbij is het volgende;

  • Je website is technisch SEO geoptimaliseerd
  • Kwaliteit van je website is in orde (snelheid, mobiel, veiligheid)
  • Er is voldoende relevante (en kwalitatieve) content op je website
  • Je website is populair (en heeft dus een aantal links vanaf relevante en kwalitatieve website)

TIP: lees hier een aantal tips over SEO optimalisatie

Content marketing

Content marketing bestaat uit een stukje strategie en het daadwerkelijk creëren van content en is (vaak) een vorm van inbound marketing (pull), oftewel leadgeneratie. Content bestaat uit video’s, vlogs, blogs, infographics en whitepapers. Bloggen is voor de meesten wel bekend en een goede manier om via Google en andere zoekmachines relevant verkeer binnen te halen. Dit kan via je eigen website, maar ook het bloggen op kennisplatformen kan een goede content marketing tactiek zijn. Behalve leadgeneratie kan content marketing ook een goede manier zijn om jezelf als autoriteit te positioneren of kennis te delen.

Hieronder een voorbeeld van de verschillende elementen die er bij content marketing om de hoek kunnen komen kijken;

the periodic table of content marketing

Data (analyseren en meten)

Data, data, data en nog eens data. Zonder data is online marketing helemaal nergens. “Hoeveel sessies naar die website?”, “hoeveel conversies heeft de campagne gehaald?”, “Wat is de CPA?”. Dingen die je bij ons dagelijks voorbij hoort komen. Het grote voordeel als je de data kunt lezen en interpreteren is dat je hier op kunt gaan sturen. Het meten, analyseren, optimaliseren is een continu proces in online marketing. Of het nou gaat om je website A/B te testen, kijken hoe we de kosten per klik kunnen verlagen of analyseren welk kanaal het beste presteert: data is key in een succesvol online marketing beleid.

influencer marketing pop stijl illustratie

Influencer marketing

Social media en email marketing zijn wel bekend. Wellicht dat influencer marketing een wat minder bekende term is maar is wel gelijk de meest eenvoudige van de lijst. Het betekent het inzetten van bepaalde personen om je product, dienst, merk of bedrijf te vermarkten. Dat kan betekenen dat je een ‘Instagrammer’ betaalt om je product of merk te noemen of dat je een vlogger of blogger betrekt bij je bedrijf en laat bloggen of vloggen over bepaalde onderwerpen.

Als het goed is ben je nu helemaal bij en ken je de basis van online marketing. Omdat online marketing erg complex kan zijn en de eerste experimenten vaak niet echt slagen hebben we bij ZIGZAG 360° marketing; een geïntegreerde online aanpak waarbij CRM, je website, je campagnes en content marketing samen komen om zo met elkaar jouw ambities te verwezenlijken. Je kunt er hier meer over lezen.
Heb je algemene(re) vragen over online marketing? Stel ze gerust via de comments onderaan deze pagina!