Optimale vindbaarheid met deze 6 SEO trends voor 2021 + handige SEO checklist!

Nathalie van Luik

SEO specialist

⏰ 29 januari 2021

Content Marketing Zoekmachine Marketing Zoekmachine optimalisatie
SEO trends 2021

SEO in 2021: waar moet je rekening mee houden?

Na een bewogen 2020 staan we aan de start van het nieuwe jaar met nieuwe kansen. SEO is door corona een nog grotere rol gaan spelen. Er heeft een grote verschuiving plaatsgevonden van offline aankopen naar online. Een extra reden om nog beter zichtbaar te zijn en hoger te scoren in Google. In dit blog nemen we je graag mee in de belangrijkste SEO trends voor 2021 voor optimale vindbaarheid in Google. Zo gaan we in op Google Page Experience die in mei meegenomen wordt in het algoritme. We leggen uit welke rol local SEO speelt, gaan in op kwalitatieve content en zoekintentie inhouden en nog veel meer. Onderaan dit blog vind je een gratis SEO checklist om te downloaden. Kortom: alles om jouw rankings in Google te behouden én verbeteren in 2021. 

De SEO trends voor 2021 op een rij:

  1. Google Page Experience krijgt plaats in het algoritme
  2. Verbeter je local SEO met Google My Business
  3. De SERP wordt uitgebreid
  4. Het aantal zero click searches stijgt
  5. Sturing op zoekintentie en kwalitatieve content nog steeds belangrijk
  6. Autoriteit wordt steeds belangrijker

Trend 1: Google Page Experience krijgt plaats in het algoritme

Dat Google continu het algoritme verbetert, is wel duidelijk. Ook in mei 2021 wordt hier weer een belangrijke verandering in aangebracht: de Google Page Experience Update. De gebruikerservaring zal hierdoor een nog belangrijkere plek innemen in SEO. Google maakt alvast de drie Core Web Vitals bekend, zodat jij de gebruikerservaring van jouw site kunt meten om je rankings te beschermen en optimaliseren:

  • Largest Contenful Paint (LCP): meet de laadtijd van de pagina. De laadsnelheid hoort onder de 2,5 seconden te blijven;
  • First Input Delay (FIP): meet hoe snel de bezoeker de pagina kan gebruiken. Dit moet binnen 100 milliseconden plaatsvinden;
  • Cumulative Layout Shift (CLS): meet de mate waarin elementen op de pagina verspringen tijdens het lezen van de content. De score hiervan moet onder de 0,1 liggen.
Google Page Experience Core Web Vitals

Trend 2: Verbeter je local SEO met Google My Business

In deze tijden is het heel belangrijk om mensen te voorzien van de juiste informatie die op dat moment geldt. Local SEO speelt hierbij een grote rol. Winkels hebben bijvoorbeeld andere openingstijden dan normaal of moeten sluiten. En mensen kunnen niet uiteten, maar willen wel graag een maaltijd afhalen bij of laten bezorgen door restaurants. Allerlei informatie die belangrijk is om up-to-date te houden in jouw Google My Business (GMB), zodat je voorkomt dat bezoekers voor een dichte deur staan.

TIP: Je kunt ervoor kiezen om in deze tijden een COVID-19 update te plaatsen in jouw GMB.

Trend 3: De SERP wordt uitgebreid

Waar vroeger de pagina met zoekresultaten (de SERP) van Google voornamelijk bestond uit advertenties en de organische zoekresultaten, zijn daar de laatste tijd steeds meer bijzondere zoekresultaten aan toegevoegd. Voorbeelden hiervan zijn: featured snippets, rich snippets, video’s, local packs en image packs. Google zet dit in, zodat mensen sneller antwoord op hun vraag vinden. Het is dus belangrijk om hier tussen te komen met jouw website. Dit kun je doen door je website te optimaliseren met structured data. Hiermee markeer je de informatie als het ware, waardoor Google sneller de juiste informatie herkent en kan tonen in de zoekresultaten.

Rich snippets

Rich snippets zijn onderdelen van de betreffende webpagina die uitgelicht worden op de SERP. Met behulp van structured data geef je eigenlijk aan waar de pagina over gaat, zodat Google dit begrijpt. Rich snippets zullen steeds vaker getoond worden in de zoekresultaten. Ze hebben geen invloed op je ranking, maar je valt er wel extra mee op tussen alle andere resultaten.

Rich snippets voorbeeld

Voorbeelden van rich snippets zijn: 

  • Producten
  • Rich cards
  • Openingstijden
  • Data
  • Locatie
  • Reviews
  • Recepten
  • Evenementen
  • Applicaties
  • FAQ

Featured snippets

Met featured snippets geef je direct antwoord op een zoekvraag, waarmee je grote kans hebt op de bovenste positie van de zoekresultatenpagina in Google. Een ander voordeel is dat je hiermee kunt inspelen op Voice Search. Wanneer iemand de zoekvraag opleest en jouw antwoord komt naar boven als featured snippet, kan Google dit antwoord ook voorlezen. Voice Search is nog niet echt doorgebroken. Wel is de verwachting dat dit binnen nu en een paar jaar zal gebeuren. Je kunt je er dus wel al op voorbereiden.

Pixelfarm featured snippet

Groei van local packs

Een local pack is een lijstje met lokale bedrijven dat wordt weergegeven in de zoekresultaten wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Eerder was het zo dat dit gebeurde bij een zoekopdracht met een combinatie van een zoekterm en een plaatsnaam of regio, bijvoorbeeld ‘Supermarkt Rotterdam’. Inmiddels komt de local pack ook tevoorschijn bij zoektermen zonder geografische naam en krijg je dus ook bij de zoekopdracht ‘Supermarkt’ een 3-pack te zien van supermarkten in de buurt. Het lijkt er dus op dat Google er vanuit gaat dat zoekers het product of dienst lokaal willen afnemen.

Groei local packs

Trend 4: Het aantal zero click searches stijgt

Zero click searches zijn de zoekopdrachten waarbij het antwoord direct wordt getoond, zonder dat er geklikt wordt op het zoekresultaat. De stijging van het aantal zero click searches is een gevolg van featured snippets en structured data. Een groot nadeel hiervan is dat websites steeds minder bezoekers krijgen, omdat zij hun antwoord al gevonden hebben in Google zelf. 

TIP: Zero click searches brengen ook kansen met zich mee. Focus je op relevante en diepgaande content, waarmee je antwoord geeft op vragen waarbij één antwoord niet genoeg is, zodat zoekers verleidt worden om toch door te klikken naar jouw website.

Zero click searches zorgt voor minder websitebezoekers

Trend 5: Sturing op zoekintentie en kwalitatieve content nog steeds belangrijk

Een andere belangrijke SEO trend voor 2021 is het inzetten op zoekintentie en kwalitatieve content. Geen nieuwe trend, maar nog steeds essentieel. Een van de redenen waarom Google continu het algoritme verbetert, is om de content op websites en de structuur hiervan steeds beter te begrijpen. Het is daarom van belang om je te storten op kwalitatieve content op je website. Naast de inhoud is ook de opbouw van de tekst belangrijk. Vergeet dus niet om gebruik te maken van HTML headings. De tekst en tekstopbouw tellen dus zwaar, maar denk ook aan relevante afbeeldingen, video’s, infographics en andere visuals. Zorg hiernaast ook voor deze soorten on-page SEO:

  • Aantrekkelijke paginatitels en -omschrijvingen;
  • Afbeeldingen met correcte bestandsnamen, titels en ALT tags;
  • Zoekmachine vriendelijke URL’s;
  • Interne links naar andere belangrijke pagina’s binnen je site.

Uitgebreid zoekwoordonderzoek blijft ook in 2021 van groot belang, maar verlies nooit uit het oog voor wie je de content schrijft. Relevantie en kwaliteit tellen zwaar mee voor jouw positie in Google.

TIP: Wil je weten welke zoekopdrachten nog niet beantwoord worden op jouw site? Kijk dan goed in de data van Google Analytics en Google Search Console of ga zelf na aan de hand van je zoekwoordonderzoek waar je nog (beter) op kunt scoren.

Trend 6: Autoriteit wordt steeds belangrijker

Niet een geheel nieuwe trend, maar wel belangrijk om aandacht aan te besteden. Autoriteit betekent namelijk niet alleen het verkrijgen van een kwalitatief linknetwerk middels linkbuilding. Google hecht veel waarde aan jouw specialisme en expertise over een bepaald onderwerp. Brandbuilding is hierbij belangrijk. Stel, er wordt maandelijks heel vaak gezocht op een combinatie van een product of dienst en een bedrijfsnaam of merk, bijvoorbeeld Samsung televisies, dan is de kans groter dat Google Samsung ziet als een autoriteit.

Natuurlijk is dit niet het belangrijkste om hoog te scoren in Google; de rest van je SEO telt ook mee. Naast brandbuilding kijkt Google ook naar websites die betrouwbare adviezen en informatie geven over een bepaald onderwerp. Dit wordt ook wel autoritaire content genoemd. Kom je als bedrijf, gespecialiseerd in een bepaald onderwerp, niet overeen met een site met autoriteit, dan krijg je een lagere ranking. Google stelt dan vast dat je verkeerde informatie zou kunnen tonen. Belangrijk hierbij is om gedurende de hele customer journey de juiste content op het juiste moment te bieden. 

E.A.T.

Het E.A.T. principe staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness en speelt dus een grote rol als het gaat om autoriteit. Google let hierbij op de kwaliteit van de content, de expertise en achtergrond van de auteur en schat zo in of de informatie daadwerkelijk klopt. Dit kun je hiervoor verbeteren:

  • Geef aan wie de auteur is en wat zijn achtergrond is;
  • Zorg voor duidelijke contactgegevens bij de content;
  • Bouw een linknetwerk van autoritaire websites naar jouw website;
  • Geef vertrouwen door te zorgen voor positieve reviews;
  • Houd bestaande content in de gaten of deze nog steeds relevant is en pas waar nodig aan of verwijder deze;
  • Zorg dat de website technisch in orde is, een SSL certificaat is hierbij belangrijk.

Verlies je SEO basis niet uit het oog

Ga je gelijk aan de slag met de SEO trends voor 2021? Heel goed! Maar verlies je SEO basis niet uit het oog. Dit is namelijk nog steeds erg belangrijk wanneer je hoog wilt scoren in Google. Lees hier meer over de basis van SEO.

Download onze Google SEO checklist

Wij begrijpen dat dit alles veel werk met zich meebrengt. Onze SEO checklist is een compact document waarin je allerlei handvaten en praktische tips vindt om jouw vindbaarheid in Google te verbeteren. Download hier de gratis checklist.

Heb je een vraag of wil je SEO uitbesteden?

Dan ben je bij Pixelfarm aan het juiste adres. Neem vrijblijvend contact met ons op en onze SEO specialisten helpen je graag. Je SEO uitbesteden kan uiteraard ook. Wij hebben veel ervaring met SEO. Neem eens een kijkje bij onze klantcases.