SEO voor webshops: ALLE tips voor een omzetboost in 2023

Kimberley
Kimberley Venneman

SEO-specialist bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met het schrijven van boeiende teksten en het optimaliseren van zowel de content als de technische aspecten van verschillende websites.

⏰ 16 augustus 2023

Download SEO-checklist

Je hebt een mooie webshop laten bouwen  – of je hebt er misschien wel zelf een gebouwd – maar het trekt weinig bezoekers en je omzet stijgt daardoor nou ook niet bepaald. Herkenbaar?

Zoekmachineoptimalisatie is een must als je van jouw online winkel een succes wilt maken. SEO voor webshops kan nogal overweldigend en lastig lijken. Want waar start je en waar moet je allemaal op letten? Wij gaan je helpen! Na het lezen van dit e-commerce SEO blog en tips van de experts weet jij precies hoe jij die omzet omhoog krijgt.

Alles wat in dit blogitem wordt behandeld:

Maar eerst: Wat is SEO? 

Voordat we verder gaan met het artikel is het belangrijk om te weten wat SEO precies betekent. SEO is een afkorting voor de term Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent. Het omvat alles wat je doet om je website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische (gratis) zoekresultaten van zoekmachines als Google. Je kunt je website op drie gebieden optimaliseren voor een goede zichtbaarheid: content, techniek en autoriteit.

Waarom is SEO voor webshops zo belangrijk?

Per dag worden er alleen al in Google miljoenen zoekopdrachten uitgevoerd. Als jouw website hoge posities heeft en dus goed zichtbaar is, wordt er sneller doorgeklikt. En hoe meer bezoekers, hoe groter de kans op conversie. Ook converteert organisch verkeer vaak goed omdat de mensen die je bereikt echt op zoek zijn naar een product of dienst en dus een hoge koopintentie hebben. Daarnaast heb je met SEO 24/7 promotie, conversies kunnen binnenstromen terwijl je slaapt. Bovendien kan SEO veel betekenen voor je naamsbekendheid. Komt iemand jouw bedrijf bij meerdere zoekopdrachten tegen, dan blijf je hangen. 

Webshop SEO tips van experts

Omdat wij dagelijks uitstekende resultaten behalen voor verschillende e-commerce bedrijven, weten we precies waar je op moet letten. Wij hebben alle SEO tips om je webshop te verbeteren voor je verzameld! Met deze e-commerce SEO guide geef jij de vindbaarheid én omzet van je online winkel gegarandeerd een enorme boost. 

Tip 1. Optimaliseer pagina’s voor de juiste zoektermen

Een zoekwoordenonderzoek is een belangrijke stap in SEO optimalisatie voor webshops. Hiermee kun je in kaart brengen wat jouw doelgroep graag wil lezen. Maak per pagina een lijstje met relevante woorden waarop je gevonden wil worden. Creëer vervolgens content die bijdraagt aan de behoefte van je doelgroep. Verwerk de zoekwoorden in de lopende tekst en optimaliseer ook de andere onderdelen van de pagina om goed gevonden te worden. 

Tip 2. Voeg een SEO tekst toe aan product overzichtspagina’s

Op de product overzichtspagina’s is er vaak ruimte voor een stuk tekst. Dit biedt een goede kans om met je webshop hoog te scoren in zoekmachines. Concurreren met productdetail pagina’s is namelijk best lastig omdat het heel veel tijd kost om voor elk product een unieke tekst te schrijven. Daarnaast zoeken veel consumenten op categorieën als ‘zwarte laarzen’ of ‘tv kopen’. Schrijf dus uitgebreide en SEO geoptimaliseerde teksten voor deze pagina’s om nieuwe bezoekers binnen te halen.

Tip 3. Vergeet de afbeeldingen niet

In een webshop heb je natuurlijk te maken met productafbeeldingen. Deze zijn belangrijk voor de user experience, maar vergeet deze ook zeker niet te optimaliseren voor zoekmachines!

Hieronder enkele tips om goed gevonden te worden in Google Afbeeldingen:

  • Kies het juiste bestandstype. Bij voorkeur JPG.
  • Zorg voor een maximale bestandsgrootte van 200 kb. Verklein de afbeelding eventueel met behoud van kwaliteit via Tinyjpg.
  • Kies een duidelijke bestandsnaam met daarin het belangrijkste zoekwoord.
  • Beschrijf de afbeelding met een alt-tekst zodat zoekmachines en mensen met een visuele beperking het beeld begrijpen. Houd het relatief kort en integreer het belangrijkste zoekwoord. 

Tip 4. Voorkom duplicate content

Wanneer jouw webshop verschillende pagina’s met dezelfde inhoud heeft of als jouw teksten overeenkomen met die van concurrenten is er sprake van duplicate content. Ook als productfilters meerdere url’s genereren voor dezelfde inhoud heb je met duplicate content te maken. Dit is zeer ongunstig voor SEO. Bij interne duplicate content concurreren je eigen pagina’s met elkaar in Google, en bij externe duplicate content kan de zoekmachine je straffen met lagere rankings. Daarom is het raadzaam om elk product te voorzien van een unieke beschrijving en bijvoorbeeld geen teksten van leveranciers over te nemen. 

Indien duplicate content niet vermeden kan worden, kun je gebruikmaken van een zogeheten canonical tag. Hiermee vertel je een zoekmachine wat de originele url is waarmee je wil ranken. 

Tip 5. Besteed aandacht aan de meta data

Meta data zijn gegevens die je gebruikt om zoekmachines te vertellen waar je pagina over gaat. Je kunt een titel en beschrijving meegeven die je terugziet in de zoekresultaten van Google en Bing. Vul iets in waarmee je de aandacht trekt en gebruik het belangrijkste zoekwoord. Wanneer je geen meta data invult, zal de zoekmachine zelf een willekeurig stukje tekst uit je webshop laten zien en dat is vaak niet ideaal.

Hieronder een mooi voorbeeld van onze meta data voor de pagina ‘content marketing’.

Tip 6. Voeg structured data toe

Structured data klinkt lastig, maar is eigenlijk niks meer dan een stukje code op de webshop plaatsen waardoor extra informatie bij een zoekresultaat getoond wordt. Denk aan de prijs en voorraadstatus. Hierdoor zijn consumenten sneller geneigd om op jouw link te klikken.

Tip 7. Zorg voor een goede navigatiestructuur

Een duidelijke navigatiestructuur is heel belangrijk. Zowel voor bezoekers als voor SEO. Het zorgt ervoor dat alles overzichtelijk is en bezoekers makkelijk alle informatie vinden die zij nodig hebben. Daarnaast helpt het Google je website beter te begrijpen waardoor je hoger zult scoren in de zoekresultaten. In principe stelt de regel dat de belangrijkste pagina’s binnen drie muisklikken te bereiken zijn. 

Een broodkruimelspoor bevordert ook de navigatie en SEO van je webshop. Het toont het pad dat een bezoeker vanaf de homepage heeft afgelegd om op een pagina te komen. De bezoeker kan eerder bezochte pagina’s aanklikken en zo makkelijk navigeren.

Tip 8. Werk aan je interne linkstructuur

Bij SEO voor webshops speelt interne linkbuilding ook een grote rol. Hiermee laat je aan Google zien hoe jouw pagina’s met elkaar verbonden zijn. Als de relatie tussen pagina’s duidelijk is, heeft dat een positief effect op de organische ranking. Daarnaast stimuleert een goede interne linkbuilding bezoekers om langer op je website te blijven en meer te lezen. 

Tip 9. Houd url’s kort en simpel

Als je wilt dat zoekmachines je website goed laten ranken is een SEO-vriendelijke url essentieel. Google houdt van korte, gestructureerde url’s die duidelijk aangeven waar de pagina over gaat. Laat nietszeggende tekens, lidwoorden en vreemde karakters (bijv. @#$) weg. Het is ook slim om het belangrijkste zoekwoord in de url te verwerken.

Tip 10. Ga goed om met (tijdelijk) uitverkochte producten

Bijna iedereen met een webshop heeft te maken met niet-voorradige producten. Soms raakt een artikel uitverkocht of gaat iets uit het assortiment. Het is belangrijk om hier technisch goed mee om te gaan. 

Is een product tijdelijk out of stock, laat deze dan gewoon online staan. Het is slim om de melding ‘mail mij’ toe te voegen waardoor de bezoeker een bericht krijgt wanneer het item weer op voorraad is. 

Is het product permanent uitverkocht, dan kun je een redirect maken naar een gerelateerd product of een (sub)categorie. 

Tip 11. Plaats een blog op je webshop

Bij webshops draait het natuurlijk om het verkopen van producten en/of diensten. Daarom is het slim om je op transactionele zoekwoorden te richten, zoals ‘witte sneakers bestellen’. Product detailpagina’s en product overzichtspagina’s lenen zich goed voor dergelijke termen. Met blogs kun je ook in de informationele fase de interactie aangaan met klanten. Zoekwoordenonderzoek maakt duidelijk aan welke content jouw doelgroep behoefte heeft waardoor je relevante teksten kan schrijven die deze termen bevatten. Als je bijvoorbeeld ziet dat er veel zoekvolume zit op ‘welke schoenen voor smalle voeten’, dan kun je hier een mooi item voor maken en meer traffic genereren naar jouw webshop. Wie weet gaat de bezoeker gelijk over tot een aankoop of komt hij/zij later terug om iets te bestellen.

Tip 12. Snelheid, snelheid en nog eens snelheid

De snelheid van jouw webshop is heel belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat veel bezoekers wegklikken als de site langer dan drie seconden nodig heeft om te laden. Dit wil je uiteraard voorkomen omdat je op deze manier conversies misloopt. Ook kan Google denken dat een pagina niet overeenkomt met wat de bezoeker zoekt. Daarnaast houdt de zoekmachine niet van langzame websites. Je zult gestraft worden met lagere posities in de organische zoekresultaten. 

Tip 13. Structureer je content

Heading tags (H1, H2, H3) vormen de titels en tussenkopjes op een pagina en zorgen voor structuur in je content. Bezoekers en zoekmachines zien zo hoe een pagina is opgebouwd. De H1 is de eerste kop en mag per pagina maar één keer gebruikt worden. Je voegt een H2 toe voor tussenkopjes. Ga je binnen een H2 nog een apart stukje schrijven? Dan plaats je een H3. Het aantal H2 en H3 tags is in principe onbeperkt. 

Tip 14. Zorg voor een goede SEO-strategie

Als je aan de slag gaat met e-commerce SEO heb je een goede strategie nodig. Zonder een plan kun je niet controleren waar je nu staat en welke stappen resultaat opleveren. Oftewel, je loopt mogelijk verkeer en omzet mis. Het is dus belangrijk om een duidelijk en overzichtelijk plan te hebben met doelen en voortgang. 

Tip 15. Maak de webshop mobielvriendelijk

Voor zowel SEO als de gebruikerservaring is het belangrijk dat je webshop mobielvriendelijk is. Online shoppen via de smartphone is populairder dan ooit, dus je wilt natuurlijk dat je webwinkel ook op mobiele apparaten de beste ervaring biedt. Daarnaast geeft Google mobielvriendelijke websites voorrang.

Tip 16. Zorg voor een beveiligde HTTPS-verbinding

Zoekmachines hechten veel waarde aan een HTTPS-verbinding en dit wordt vaak beloond met hogere rankings. Daarnaast voelen bezoekers zich veiliger als ze zien dat de website goed beveiligd is, waardoor ze sneller tot een aankoop overgaan. 

Tip 17. Lokale SEO voor webshops

Heb je naast een webshop ook een fysieke winkel? Zorg er dan met lokale SEO voor dat je in de buurt gevonden wordt. Optimaliseer je site voor termen als ‘kledingwinkel Rotterdam’ en maak gebruik van Google Mijn Bedrijf. Als jouw bedrijfsnaam gegoogled wordt, dan verschijnt je Google Mijn Bedrijf profiel op desktop rechts in beeld. 

Tip 18. Gebruik en stimuleer reviews 

Geef bezoekers de mogelijkheid om reviews te plaatsen. User generated content is een goede manier om unieke teksten toe te voegen aan je webpagina’s. Daarnaast zorgt het voor vertrouwen en autoriteit. 

Tip 19. Besteed aandacht aan een goed backlinkprofiel

Een van de belangrijkste aspecten om je autoriteit te verhogen is het verkrijgen van sterke backlinks. Dit zijn relevante verwijzingen van andere websites naar jouw webwinkel. Zoekmachines zien backlinks als aanbevelingen van andere sites en bepalen zo hoe populair je bent. Veel goede backlinks zorgen voor hogere rankings. 

De beste manier om backlinks te krijgen is door ze te verdienen. Denk aan een geweldig blogartikel waar anderen graag naar willen verwijzen. Met een gastblog op een pagina die relevant is voor jouw bedrijf krijg je ook een waardevolle backlink. 

Let goed op toxic backlinks van bijvoorbeeld spam sites. Deze kunnen je SEO inspanningen teniet doen en dienen dan ook gelijk verwijderd te worden.

Tip 20. Efficiënter werken met AI-tools als Chat GPT

Artificial Intelligence (AI) is een veelzijdig hulpmiddel voor SEO voor webshops. Het kan helpen bij allerlei taken. Denk aan het automatisch schrijven van SEO titels, meta descriptions en blogs. Sinds de lancering van tools als ChatGPT kan iedereen kunstmatige intelligentie inzetten. Hoef je dan helemaal geen content meer zelf te creëren? Nee, zo ver zijn we nog niet. Maar je hebt wel een startpunt voor een mooie tekst. Houd er rekening mee dat de kwaliteit en betrouwbaarheid van de gegenereerde tekst afhankelijk is van de input die wordt gegeven. De tijd die bespaard wordt met AI kan worden gebruikt voor andere belangrijke SEO-taken, zoals het ontwikkelen van strategieën en monitoren van de website prestaties.

Tip 21. Voeg een sitemap toe

Een sitemap is een pagina met daarop alle actieve pagina’s van een website. Het helpt zoekmachines de inhoud van je site te crawlen en indexeren. Ook geeft het aan wat de belangrijkste pagina’s zijn.

Tip 22. Maak het eenvoudig om pagina’s te delen op social media

Social Media-buttons geven bezoekers de mogelijkheid om pagina’s te delen. Dit heeft geen directe invloed op je SEO, maar zorgt wel voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid.

Tip 23. Meten is weten

Hoe weet je of je SEO-inspanningen werken? Door de resultaten te monitoren met tools als Google Analytics en Semrush. Semrush geeft inzicht in je posities in de zoekmachine en Analytics laat onder andere bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves zien. Wil je alle belangrijke gegevens in één overzicht? Dan is een dashboard heel handig. Door actief te monitoren en bovenop het SEO resultaat te zitten kun je snel bijsturen en kansen benutten.

Tip 24. Maak landingspagina’s van populaire filtercombinaties

Wanneer je op je webshop veel producten aanbiedt is het handig om filters toe te passen. Deze bieden de mogelijkheid om minder, maar relevantere producten te tonen aan bezoekers. Als een filter wordt aangevinkt, zie je dit meestal terug in de URL (bijv. https://webshop.nl/q/schoenen+zwart/). Je kunt je voorstellen dat er bij veel filters ook veel URL’s ontstaan. Het is belangrijk dat je zoekmachines niet onnodig veel pagina’s laat crawlen, maar alleen de pagina’s waar behoefte aan is. Doe daarom zoekwoordenonderzoek om erachter te komen naar welke filtercombinaties veel gezocht wordt, zoals zwarte schoenen, en maak hier een nieuwe landingspagina voor met een mooie URL (bijv. /schoenen/zwart) en SEO tekst. Sluit de rest van de filter URL’s uit voor crawlen. Dit kan bijvoorbeeld door een noindex tag te implementeren of een disallow regel toe te voegen aan je robots.txt bestand.

E-commerce SEO checklist

Om het je gemakkelijker te maken hebben we aan de hand van onze tips een handige e-commerce SEO checklist opgesteld. Download ‘m snel!

Aan de slag vanuit prioriteiten

Je kunt onmogelijk alles tegelijk oppakken. Dus we hebben alle aandachtspunten op volgorde van prioriteit gezet. Voor optimale SEO-resultaten zorg je allereerst voor een goede basis. Daarna werk je naar boven. 

E-commerce SEO audit

Een e-commerce SEO audit is de ultieme manier om de huidige situatie en kansen in kaart te brengen. Wij als e-commerce SEO agency kunnen je hierbij helpen. We kijken naar de content, techniek en autoriteit en laten zien wat er beter kan. 

Hulp bij SEO voor webshops?

Je kunt zelf aan de slag gaan met SEO voor webshops, maar het is een specialistisch onderdeel van e-commerce marketing dat constant in beweging staat. Daarnaast is het arbeidsintensief en tijdrovend. Zonder kennis, ervaring, voldoende aandacht en een heldere strategie wordt zelden een optimaal resultaat behaald. Wij kunnen je volledig ontzorgen en weten precies welke stappen gezet moeten worden voor die absolute topposities in zoekmachines.