Online strategie; zo effectief mogelijk van A naar B

Waarom een online strategie of online marketing strategie?

Een online marketing strategie is onmisbaar als je online succesvol wilt zijn. De meeste bedrijven beginnen met een ad hoc mix van middelen en behalen daar meestal geen of een beperkt succes mee. Maar wat als je écht wilt groeien, serieuze budgetten hebt en er zeker van wilt zijn dat je gaat groeien? Een goed online marketingplan zorgt voor professionalisering en dat je controle en grip houdt op je resultaten en dat je marketing euro zo effectief mogelijk ingezet wordt.

Stappenplan online strategie

Je online strategie volgt uit je bedrijfsstrategie (marketing- en communicatiestrategie). Vaak is de online marketingstrategie ook een moment om je positionering en propositie scherp te krijgen. De volgende onderdelen zijn onmisbaar in je online strategie:

  • Visie
  • Sales & omzet KPI’s
  • Online Marketing KPI’s; bijv. zichtbaarheid, bereik en conversies
  • Kanalen; bijv. Adwords, Facebook, LinkedIn en e mail marketing
  • Content marketing; bijv. video, blogs, calculatoren, e-books
  • Stijlgids; social media playbook en online merk handboek
  • Data & doormeting (Google Analytics en andere toolings)
  • Procedures, workflows en verantwoordelijkheden
  • KPI’s op het gebied van sales en omzet
  • Campagne en content planning
  • Propositie
  • Buyer personas
  • Funnels en buyer journey
  • Customer journey
  • Systemen en software
  • Budgetten
  • Website of webshop doelen

Boektip: wil je zelf aan de slag met je online strategie? Bestel dan het boek Digitale strategie van Emile Lancée.

Ook online succesvol worden? Schrijf je nu in voor ons online succes webinar!
Inschrijven

Online strategie tips

De meeste online strategieën werken niet omdat ze onrealistisch zijn, de doelstellingen niet duidelijk omschreven zijn of de werkzaamheden en projecten niet bijdragen aan de doelstellingen. Hieronder een aantal tips bij het opstellen van je online marketing plan;

  • Wees realistisch; de doelstellingen moeten ambitieus zijn maar niet onrealistisch.
  • Alloceer interne tijd; als er geblogt moet worden of een nieuwe website ontwikkelt moet worden zorg dat de mensen binnen je bedrijf hier ook tijd voor hebben.
  • Zorg voor een concrete planning en vaste evaluatiemomenten
  • Zorg dat je team een duidelijke rolverdeling krijgt met eigen verantwoordelijkheden
  • Zorg dat je KPI’s zinvol zijn; vaak zien we in plannen dat er KPI’s instaan die geen, of niet voldoende een bijdrage leveren aan de doelstellingen. Dat zorgt ervoor dat je weliswaar je KPI’s haalt maar dat dit onvoldoende effect resulteert.
  • Zorg dat je je online marketing plan afstemt met de mensen die verantwoordelijk zijn voor het resultaat
  • Probeer je online strategie compact te houden, een goede richtlijn is per € 1.000,- budget per maand 1 pagina. Dus bij 10.000 per maand kom je op 10 pagina’s. Als je online strategie meer dan 20 pagina’s gaat bevatten, is het een goed idee om je online strategie op te splitsen in meerdere plannen

Ook je online strategie verbeteren?

Wij helpen je graag je online strategie samen te stellen of te verbeteren. Neem contact met ons op of schrijf je in voor het Pixelfarm succes webinar!

Is jouw bedrijf klaar voor de volgende stap?

Doe nu de online volwassenheid test en ontdek in welke fase jouw bedrijf zit.

Doe de test!

Hoe kunnen we je helpen?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Is jouw bedrijf klaar voor de volgende stap?

Doe nu de online volwassenheid test en ontdek in welke fase jouw bedrijf zit.

Doe de test!