Waar we vroeger simpelweg spraken van sales en marketing, is de laatste term tegenwoordig een stuk complexer. Nu hebben we contentmarketing, online marketing, brandmarketing, performancemarketing en ga zo maar door. Hoe kijkt de Nederlandse professional daarnaar? Is online marketing nog altijd even belangrijk, of wordt het minder urgent? Hoe beoordelen Nederlandse marketeers hun eigen prestaties en de rol van kunstmatige intelligentie? Om antwoord te krijgen op deze en andere vragen, deed Pixelfarm onderzoek onder 1.073 Nederlandse marketing- en salesprofessionals die werken bij organisaties met meer dan 25 werknemers. De opvallendste resultaten vind je hieronder.

Tevreden

Veel bedrijven zetten online marketing, inclusief SEO en SEA, in voor online vindbaarheid. Grotendeels met succes, blijkt uit het onderzoek. Zo lieten de onlinemarketingresultaten bij 57 procent van de respondenten het afgelopen jaar een stijgende lijn zien. Met maar liefst 68 procent waren vooral jonge marketeers hier tevreden over. In hoeverre dit geldt voor professionals van andere leeftijden, zie je terug in de infographic hieronder.

Minder van belang

Iedere ondernemer wil groeien en succesvol zijn in zijn of haar vakgebied. Waar eerder online marketing werd gezien als ‘the holy grail’ om dit te bereiken, zetten bedrijven tegenwoordig steeds meer in op hun merkidentiteit via branding en sales. De verwachting is dat dit de komende jaren doorzet. Opvallend hierbij is dat vooral mannelijke marketing- en salesprofessionals online marketing steeds minder waarderen. De exacte percentages hierover zie je terug in de visual.

Dataverwerking

Alfa’s en bèta’s: de een is een echte taalpurist, de ander een wiskundig wonder. Waar de ogen van de een gaan tollen van getallen, gaat de ander juist ‘aan’ op het verkrijgen van data. Uit ons onderzoek blijkt dat 25 procent van de ondervraagden moeite heeft met dataverwerking. Je zou misschien verwachten dat marketingprofessionals van grotere bedrijven gemakkelijker data zoals websiteverkeer, conversieratio’s en verkoopvolumes verwerken, maar niets is minder waar. Je ziet het in deze infographic.

AI dominantie

Steeds meer werkzaamheden laten we overnemen door AI. Want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Ook in het marketinglandschap vindt kunstmatige intelligentie steeds meer zijn weg. In plaats van zelf aan de slag gaan met het compleet uitwerken van een onlinemarketingstrategie, verwacht ruim een kwart van de Nederlandse commercieel verantwoordelijken namelijk dat kunstmatige intelligentie dit grotendeels zal overnemen in de komende jaren. De exacte percentages per bedrijfsgrootte vind je in de infographic.

Eigen beheer

Veel organisaties kunnen alles, maar niet alles tegelijk. Toch verkijken ze zich hier vaak op. Zo doen veel bedrijven marketing ‘er even bij’. Mogelijk geldt dit ook voor de zeventig procent van de respondenten, die bij voorkeur marketingactiviteiten volledig zelf uitvoeren. Het varieert per provincie in hoeverre marketing- en salesprofessionals dit soort taken uitbesteden. In de visual zie je terug hoe jouw provinciegenoten hiernaar kijken.