13 kenmerken waar killer Facebook content altijd aan voldoet

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 20 februari 2019

Facebook content voor merken is nog steeds razend populair. Met de afname van het organische bereik van Facebook wordt de kwaliteit van de content nog belangrijker. Bepaalde content levert een hoop interactie op in de vorm van likes, comments en shares maar andere content krijgt met moeite een paar likes. Hieronder een lijst van 13 kenmerken waar killer Facebook content altijd aan voldoet:

1. Killer content is een geoptimaliseerde mix

Killer content ziet er niet alleen leuk uit, maar is vaak een mix van een aantal kenmerken:

  • Strategisch inzicht
  • Merkdenken
  • Conversatiewaardig
  • Like- en shareable

Dit is de soort content die zorgt voor een verhoogde interactie op je Facebook pagina. Hieronder meer bepalende kenmerken:

2. Killer content gebruikt het beste beeld

Facebook is een visueel medium. Zorg dat een post van je scherm afspat! Als je het budget hebt, zorgt dat je een fotograaf inschakelt en een fotodeck maakt. Heb je weinig budget? Op sites zoals iStock en Shutterstock kun je steeds meer goede foto’s downloaden. Helemaal geen budget? Er zijn altijd gratis stock foto sites zoals unsplash waar je voor niks foto’s kunt downloaden, helaas is de selectie zeer beperkt. Daarnaast heb je kans dat je dezelfde foto’s bij een concurrent ziet.

3.  Killer content is mobiel geoptimaliseerd

Facebook is vooral een mobiel medium (cijfers zijn hier te vinden). Met een constant swipend en scrollend publiek moet je wel iets hebben wat opvalt. Minder tekst en meer beeld is hierbij het advies.

4. Killer content heeft het juiste formaat

Facebook adviseert bij afbeeldingen een formaat van 800 * 600 voor posts. Dit zodat de afbeelding niet afgekapt wordt. Maak hier gebruik van.

5. Killer content gebruikt opgemaakte afbeeldingen

Een grote tekst header op een foto zoals onderstaand kan al genoeg zijn om content interactie een flinke boost te geven!

Killer content voorbeeld opgemaakte afbeeldingen sunweb facebookDeze tekst in combinatie met het beeld zorgt voor verhoogde interactie

6. Killer content is relevant

Een goede content creator kent zijn publiek. Zorg dat je je content aansluit op je publiek en dat het merk of bedrijf centraal staat. Vraag jezelf (het liefst voordat je begonnen bent met Facebook): “waarom zouden mensen fan moeten worden van mijn pagina?”. Stem je content af op deze belofte.

7. Killer content doet wat met mensen

Of het nou inspireert, motiveert, boos maakt, mensen aan het lachen maakt of een glimlach op het gezicht van fans tovert; killer content doet wat met mensen. Dit kan soms lastig zijn als je een bedrijfs- of merkpagina hebt maar het is belangrijk dat jouw merk als een persoonlijkheid aanvoelt voor je fans. Content is eigenlijk niets anders dan de personificatie van jouw merk.

8. En wordt ook opgevolgd

Als er eenmaal conversatie is doordat fans een reactie geven op je content, is er niets slechter dan dit niet op te volgen. Juist in de reactie van fans liggen de leukste inhaak momenten en de kans om echt connectie te maken met je fans. Zorg dus voor iemand die de reacties van fans scant deze ook opvolgt. Dit is goed voor de interactie en band tussen jouw merk en je fans.

9. Killer content wordt op de juiste tijd gepost

De tijd waarop je post op Facebook als merk pagina is erg belangrijk. Als pagina beheerder kun je eenvoudig controleren wanneer je posts het meeste bereik genereren in Facebook Insights. Daarnaast is het belangrijk dat je op de juiste actualiteiten en gebeurtenissen inhaakt. Het is belangrijk dat jouw glorieuze inhaak post natuurlijk aanvoelt en dat het geen geforceerde grap wordt.

10. Killer content heeft een doel voor ogen

Killer content is altijd een middel om een doel te bereiken. Vraag je van tevoren af wat dit doel is. Het doel kan soms zo simpel zijn als het verkrijgen zijn van een like. Maar ook het veranderen van de perceptie, input krijgen van je klanten, behoeftes peilen of een conversatie opstarten met je fans kan prima met Facebook content. Vraag jezelf na het maken van de content af of de content ook daadwerkelijk gaat zorgen voor het bereiken van dit doelalvorens je op die publish knop klikt. Uiteraard is een leuke inhaker of een cheap trick voor meer interactie ook prima op zijn tijd. Dit maakt het geheel alleen maar dynamischer.

11. Killer content is authentiek

“Wees jezelf, dat is namelijk alles wat je hebt”. Het creëren van een behoefte is handig als je je concurrenten wilt helpen. Zorg dat het gevoel van jouw merk, bedrijf of product dienst overkomt en blijft plakken. Praat over je merk, de actualiteiten, wat mensen bij jouw organisatie bezig houdt en stel je open op.

Killer content voorbeeld authentiek heineken bierflessen

12. Killer content is keihard werken!

Goede Facebook content is niet eenvoudig. Het vereist tijd, middelen, aandacht en een strategische visie. Wij zien heel veel (en dan bedoelen we ook echt veel) Facebook pagina’s voorbij komen waarbij de content van dusdanige lage kwaliteit is dat je je moet afvragen of het niet beter is te stoppen. Investeer de tijd die nodig om killer content te maken, anders heeft het niet zoveel zin.

13. Killer content is nooit hetzelfde

Varieer fotografische content met illustratieve content of post een link naar een interessant blog artikel of maak video content. Verras je fans!

Killer content is naast deze tips ook een kwestie van een goede planning en uitproberen wat wel en niet werkt.