Facebook link-posts aanpassen, kan dit nog?

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 20 februari 2019

EPS 10 and JPEG

Stel je voor: je hebt een enorm interessant artikel geschreven en gepubliceerd op je website, dan wil je dit natuurlijk via Facebook delen met je fans. Als je een doorclick post gaat maken en je plakt de URL in een update maakt Facebook hier automatisch een doorclick post van (…Handig!). De afbeelding, kop en linkbeschrijving worden automatisch van je website afgehaald (…Dit is niet altijd wat je wilt!). Tot voor kort kon je binnen Facebook de opmaak nog naar wens aanpassen. Maar helaas, juist deze handige functionaliteit gaat nu dus verdwijnen.

voorbeeld van aanpassen link post op facebook

Waarom gaat deze functionaliteit er eigenlijk uit?

De grootste reden is dat Facebook het aantal clickbait posts wilt verminderen en dat dit alvast een stap in de goede richting is. Een clickbait (klikaas) post is een link naar een pagina die zo sterk geformuleerd is dat het een uitnodiging is om op te klikken maar vervolgens de belofte vaak niet waarmaakt.

Gelukkig kwamen er al snel updates om dit te vermijden!

We geven je twee, of eigenlijk drie manieren om de Facebook link-posts toch naar wens aan te passen.

Optie 1: Link Ownership tool.
Voor uitgevers heeft Facebook een tool gelanceerd waarmee het toch mogelijk wordt om de link-posts te bewerken. Het enige wat je hiervoor moet doen is een stukje code op je website plaatsen zodat Facebook dit kan verifiëren. Maar wanneer ben je dan een uitgever? Dat is ons nog niet helemaal duidelijk, dus probeer even het volgende:

  • Ga naar je bedrijfsmanager om de pagina te beheren;
  • Klik op publicatietools;
  • Links in het menu vind je (als je dus uitgever bent) “Link Ownership”

Staat deze functie er bij jou bij? Yes! Lees verder voor de volgende instructies. Zo niet, geen paniek: lees optie twee of drie 🙂

  • Kopieer de code die hier aangegeven wordt en plak deze in de code van je website.
  • Controleer of dit gelukt is door op de button Verify URL.

Optie 2: Implementatie Open Graph
Bij het plaatsen van een URL om een doorclick post te maken, pakt Facebook de eerste afbeelding, header en tekst die ze tegenkomen. Dit is alleen vaak niet de informatie die je wilt gebruiken voor je Facebook post. Als de Link Owner tool niet binnen je bereik ligt, probeer dan het volgende:

Voor de pagina die je wilt delen, moet je apart een stukje html-code schrijven en meegeven in de pagina die je wilt verspreiden via Facebook. In deze code geef je aan wat Facebook voor informatie moet gebruiken bij het delen van de URL.

De code bestaat uit:

<meta property=”og:url” content=“    Gewenste Url    ” />
<meta property=”og:type” content=“    Soort Content     ” />
<meta property=”og:title” content=“    Gewenste Koptekst   ” />
<meta property=”og:description” content=“    Gewenste Linkbeschrijving    ” />
<meta property=”og:image” content=”    Gewenste Afbeelding     ” />

TIP: Geef de afbeelding gelijk het juiste formaat van een Facebook doorclick post mee: 1200 x 628 pixels.

Optie 3: Installeer een social plugin!
Vind je het te omslachtig om iedere keer een stukje code te plaatsen? De meeste platformen hebben gelukkig een social plugin mogelijkheid, download de plugin en geef hierin de informatie aan die jij wilt dat Facebook gebruikt bij het delen van een URL in de post.

WordPress: Youst SEO Plugin
Drupal: Metatag-module

voorbeeld social plugin voor seo bij wordpress van Yoast SEO