Digital Marketing Monthly – april / mei – online marketing tips

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 5 mei 2020

In de Digital Marketing Monthly praten we je elke maand bij over belangrijke ontwikkelingen in het digital en online marketing landschap die impact hebben op jouw business en / of marketing.

In de Digital Marketing Monthly van april / mei:

  • Google gaat trouwe adverteerder belonen met gratis advertentietegoed;
  • Google Shopping wordt gratis;
  • LinkedIn Conversation Ads, een nieuwe manier van adverteren;
  • Nieuwe functies in Pinterest;

Geen tijd of zin om te lezen? Bekijk de video hieronder!

Hover met je muis over het Pixelfarm icoon in het YouTube venster en subscribe op ons YouTube kanaal!

Google gaat trouwe adverteerders belonen met gratis advertentietegoed

Google gaat gratis advertentietegoed weggeven aan adverteerders in het MKB, die vanwege de COVID-19 crisis wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Er zijn een aantal eisen waar je als adverteerder aan moet voldoen;

“Small and medium sized businesses globally, who have spent with a Google Ads account in ten out of twelve months of 2019, and in January and/or February of this year. Eligible customers are those who advertised directly with us or through a partner, and adhere to our advertising policies.”

Kortom, als je in 2019 10 van de 12 maanden heb geadverteerd op Google en in januari óf februari dit jaar nog hebt geadverteerd, heb je recht op het advertentietegoed.

Helaas is Google niet al té transparant, zo is het niet duidelijk hoeveel advertentie tegoed je krijgt als adverteerder. Ook is het niet duidelijk wanneer je het advertentietegoed zult krijgen. Google geeft zelf aan dat dit eind mei uitgerold gaat worden, maar in principe kan het zo zijn dat het nog maanden duurt voordat je dit ontvangt.

Google ShoppingGoogle Shopping wordt gratis!

Binnenkort zullen er in de Google Shopping feed ook producten te zien zijn voor webshops die niet adverteren op Google. Normaal gezien betaal je een bedrag om getoond te worden binnen de shopping feed. Niet meer dus! Google kondigde aan dat het grootste gedeelte van de Google Shopping feed straks gevuld wordt met producten die niet gesponsord worden. Goed nieuws voor bedrijven die geen of een laag marketing budget hebben!

Het enige dat je als webshop nodig hebt is een Merchant account bij Google en een koppeling met je productfeed. Je hoeft verder niets te doen om de “gratis” producten te tonen in de feed.  Wil je starten met Google Shopping? Zorg dan wel dat je feed aan een aantal eisen voldoet.

LinkedIn Conversation Ads, een nieuwe manier van adverteren

Wow, hier zijn we echt enorm enthousiast over! LinkedIn biedt sinds kort een nieuwe manier om te adverteren: LinkedIn Conversation Ads. In de basis is het principe heel simpel; een chatbot met een vooraf “geprogrammeerd” scenario. Potentiële klanten krijgen op basis van de antwoorden die ze kiezen steeds een wedervraag te zien tot de uiteindelijke call to action. Potentiële klanten krijgen je advertentie te zien via hun inMail. In de korte video hieronder, zie je hoe dit in de praktijk werkt:

Nieuwe functies voor aanbieders op Pinterest

Pinterest wordt een steeds serieuzer medium voor adverteerders. Pinterest timmert volop aan de weg met allerlei nieuwe functionaliteiten:

Geverifieerde verkopers

Net zoals op Instagram kun je tegenwoordig een geverifieerd account krijgen op Pinterest. Dit heeft als voordeel dat je betrouwbaar(der) overkomt, daarnaast krijg je als geverifieerde aanbieder een winkel tabje op je profiel. Hiermee zien “Pinners” direct jouw volledige aanbod!

Dynamische retargeting

Deze functie is nu wereldwijd beschikbaar. Met dynamische retargeting kun je een advertentie tonen aan een gebruiker die hun winkelmandje hebben verlaten. In de toekomst komen er meer functionaliteiten beschikbaar voor dynamic remarketing op Pinterest.

Tot zover de digital marketing monthly van deze maand!