Display advertising – wat is het en hoe zet je het in?

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 19 oktober 2019

Display advertising of display adverteren is een goede manier om een latente doelgroep te bereiken en brand awareness op te bouwen. Het bestaat vaak uit beeld dat via een online kanaal zoals een externe website of social media (zoals Facebook) wordt getoond aan een specifieke doelgroep op basis van kernmerken. Zoek je alleen naar mensen die direct op zoek zijn naar jouw product of dienst? Lees dan ook ons artikel over zoekmachine marketing.

Wat is display advertising en hoe werkt het?

Display advertising is een goede manier om awareness te creëren rondom je merk, product, dient of bedrijf. Je betaal vaak voor impressies (mensen die jouw boodschap hebben gezien). De vorm van display advertising is vaak een banner of andere uiting op een website die niet van jezelf is. Display advertising valt uiteen in een aantal kanalen;

Display adverteren voorbeelden

Voorbeeld van display banners

Site netwerken

Dit bestaat vaak uit een video of statische banner op een externe website maar kan ook een complete interactieve widget zijn. Je kunt dit via Google Display (het Google Display Netwerk) regelen maar er zijn ook bepaalde websites die hier niet onder vallen en aangesloten zijn bij een ander Display netwerk.

Kosten: je rekent vaak af op basis van behaalde impressies (hoe veel bezoekers je uiting hebben gezien). Dit wordt uitgedrukt in CPM (Cost per Mille), je betaalt dus per 1.000 bezoekers. Kosten zijn afhankelijk van het netwerk waar je adverteert. Via Google Display liggen de kosten ergens tussen de 1 en 5 euro, bij gespecialiseerde website zoals De Zaak of Management Team kan dat oplopen tot 20 of 30 euro per CPM.

Remarketing

Als je een website bezoekt wordt er vaak een cookie op je website geplaatst. Deze cookies zorgen ervoor dat adverteerders je gericht kunnen benaderen met banners en andere commerciële boodschappen op andere websites.

 

facebook advertenties

Facebook advertenties

Social media adverteren

De advertenties die je op Facebook, LinkedIn of Instagram voorbij ziet komen. Dit kunnen video’s, foto’s of uitgebreide advertenties zoals een story of instant experience (voorheen canvas) zijn in combinatie met tekst. De kosten zijn vaak een stuk lager dan bij zoekmachine adverteren maar het rendement ook een stuk lager. Met social media adverteren kun je je op doelgroepen met specifieke eigenschappen richten (bijv. leeftijd, geslacht, interesses, locatie, etc.)

Mobiele apps

Een banner of push boodschap op een mobiele app zoals Flitsmeister, Marktplaats of bijv. een game.

Video marketing

Die vervelende advertenties die je op YouTube ziet voordat je ein-de-lijk aan je video kan beginnen; dat is video marketing 🙂