Expanded Text Ads: Google’s tweede reuzensprong naar mobile domination

Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met digitale marketing en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 8 augustus 2016

Online Marketing

Google strikes again. Opnieuw heeft de zoekmachinegigant een grote update uitgerold. Met deze update zijn de tekstadvertenties van Google Adwords namelijk groter geworden en worden nu nog prominenter in beeld gebracht. Met groter bedoelen we meer tekst, en met meer tekst bedoelen we een toename van bijna 50%! Welke voordelen dit heeft lees je in dit blog.

Expanded Text Ads: de volgende stap naar mobile first

Eerder dit jaar maakte Google een grote stap om mobiele gebruikers op de eerste plaats te zetten. Dit deden zij door de Adwords advertenties, die in het verleden aan de rechterzijde van het scherm stonden, boven de organische zoekresultaten te plaatsen. Google heeft met de Expanded Text Ads de volgende stap naar mobile first gemaakt en zijn Adwords advertenties nu nog duidelijker zichtbaar op mobiele apparaten. Hiermee verwacht Google dat in eind-2016 60% van alle uitgaven van digitale advertenties naar mobiel gaan.

Wat zijn Expanded Text Ads?

Een Expanded Text Ad is precies wat de naam suggereert: een uitgebreide variant van een gebruikelijke tekstadvertentie (ook wel search ad genoemd) in Google Adwords. De tekstadvertenties worden niet simpelweg groter in beeld gebracht, maar het aantal karakters dat je in een Adwords advertentie kwijt kunt is hierbij flink toegenomen. Het aantal karakters dat je met een Expanded Text Ad kunt invoeren is gestegen met maar liefst 47%. Dit is voor mensen die werkzaam zijn in online marketing goed én slecht nieuws. Het goede nieuws is dat de advertenties groter in beeld zullen verschijnen wat waarschijnlijk resulteert in een hogere click-through. Google zelf verwacht een stijging van 20% maar dat is nog even afwachten. Het slechte nieuws: iederen online marketeer zal opnieuw zijn tekstadvertenties moeten schrijven. En dat kan flink wat werk zijn! Was het al puzzelen om maximaal gebruik te maken van de karakters die je tot je beschikking had, nu moet je alles weer helemaal opnieuw gaan bekijken!

Met de Expanded Text Ads-update heeft Google een aantal flinke veranderingen doorgevoerd in Adwords:

1. De kop van een uitgebreide tekstadvertentie heeft twee velden in plaats van één.
Dat betekent dat je, dankzij het extra veld, nu nog meer tekst in je advertentie kunt verwerken. De kop heeft in plaats van 25 tekens nu een maximum van 30 tekens (per veld). In totaal heeft de kop van een uitgebreide tekstadvertentie dus een maximum van maar liefst 60 karakters. De 2 velden staan naast elkaar en worden gescheiden met een koppelteken. Wanneer je de Expanded Text Ad op een klein scherm bekijkt van bijvoorbeeld een smartphone of tablet, komen de 2 velden echter onder elkaar te staan.

2. De twee regels in het description veld zijn samengevoegd op één regel.
Waar je eerst twee aparte velden had met een maximum van 35 tekens per regel, heeft een uitgebreide tekstadvertentie nu één veld met een maximum van 80 tekens. Dat betekent dat je nu 10 karakters meer hebt voor de beschrijving van je Adwords advertentie. Heerlijk! Normaal zat je altijd met lange woorden die onmogelijk af te breken waren. Nu regelt Google dit zelf. 🙂

google expanded text ads verschillen

In bovenstaande afbeelding staat links de indeling van een Expanded Text Ad en rechts de indeling van een standaard search ad.

3. De zichtbare URL is veranderd naar de daadwerkelijke URL.
Wanneer je een uitgebreide tekstadvertentie maakt hoef je niet meer een zichtbare URL (de link die je ziet in de advertentie) op te geven. Met deze advertenties maakt Adwords automatisch gebruik van de uiteindelijke URL en krijg je daarnaast nog de mogelijkheid deze te combineren met twee andere velden. Deze worden weer achter de zichtbare URL toegevoegd.

4. Adwords tekstadvertenties zijn nu automatisch geoptimaliseerd voor mobiel
In het verleden had je nog de optie om mobiele apparaten aan te vinken wanneer je een Adwords tekstadvertentie aanmaakte, maar deze optie is nu volledig van de baan. Sterker nog, juist omdat Google met deze update nog meer focus wil leggen op mobiele apparaten, zijn de expanded tekst ads automatisch geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.

google expanded text ads voorbeeld

Voordelen van Expanded Text Ads

Met een Expanded Text Ad kun je je Adwords advertenties nog wervender maken. Je hebt nu tenslotte meer ruimte om te vertellen wat jouw bedrijf doet en welke producten en/of diensten je aanbiedt. Omdat gebruikers van de zoekmachine op eerste oogopslag meer informatie krijgen, kun je ervoor zorgen dat zij eerder doorklikken naar je website.

Zoals eerder genoemd verwacht Google een stijging van de CTR (click-through rate) van 20%. Toch is het de vraag of dit op korte termijn ook wat oplevert. Als je ervoor kiest om al je bestaande tekstadvertenties aan te passen naar de nieuwe format, kan daar nog behoorlijk veel tijd in zitten. Of de ingestoken tijd rendabel is ten opzichte van de verwachte CTR-stijging, dat moet nog blijken.

Ons advies

Natuurlijk kun je de standaard search advertenties in hun huidige staat laten staan, maar na 26 oktober 2016 kun je alleen nog maar de indeling van de uitgebreide tekstadvertenties gebruiken. Als je je oude search advertenties na 26 oktober wilt bewerken, zal je ook de nieuwe format moeten gebruiken. Of je al je Adwords advertenties in hun huidige staat laat of optimaliseert naar de nieuwe format, dat is geheel aan jou. Het kan echter zo zijn dat de uitgebreide tekstadvertenties een veel hogere CTR hebben dan de standaardadvertenties, waardoor je alsnog noodgedwongen bent om je oude advertenties te herschrijven. Daarom raden we aan nu alvast de mouwen op te stropen en al je Google Search advertenties een extra touch te geven. 🙂

Zoals je hebt kunnen lezen zijn de nieuwe formaten een goede stap richting mobile first en geeft het je als online marketeer de kans om nog meer uit je Adwords tekstadvertenties te halen. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd wat Google’s volgende stap naar mobile domination gaat worden. Heb je vragen over de nieuwe formaten of wil je meer weten over online marketing en Adwords? Neem dan contact met ons op!