SEO: uitleg van content en techniek

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 21 februari 2018

In deel twee van ons drieluik over SEO zullen we dieper ingaan op de technische kant van zoekmachineoptimalisatie en wat belangrijke punten zijn voor het schrijven van goede copy.

In mijn vorige blogbericht heb ik de basis van SEO uitgelegd en waarom Google het belangrijk vindt dat je je aan hun spelregels houdt. Ook heb ik verteld dat er een aantal factoren zijn binnen een website die van belang zijn voor de vindbaarheid in de organische zoekmachine resultaten.

Het is voor een goede vindbaarheid van belang een grondige SEO analyse te maken voor jouw website, waarbij je moet weten welke technische en content elementen belangrijk zijn voor Google. Dit zijn als volgt:

De pagina titel of SEO title van de website.

Dit één van de belangrijkste indexatie factoren voor zoekmachines. Dit is een korte omschrijving zichtbaar in de titel van de website. Deze bestaat uit maximaal 70 tekens inclusief belangrijkste zoekwoord(en). Deze tekst moet in de broncode van de website tussen de “<title></title>”-tags komt te staan.

De Meta Description of omschrijving:

Dit is de beschrijving van de website die zichtbaar is in de zoekresultaten. Eigenlijk kun je dit beschouwen als een elevator pitch waarmee je gebruikers van een zoekmachine in maximaal 140 karakters moet overtuigen om op jouw website link te klikken. Go! 😉

Waaruit bestaat dé perfecte SEO tekst precies?

Lengte van copy:
De lengte van de tekst moet voldoen aan een lengte van ongeveer 200 tot 500 woorden.

Unieke content:
Dit lijkt heel vanzelfsprekend, maar in de praktijk blijkt dit lastiger dan voorzien. Zorg ervoor dat de content uniek is en vermijdt het kopiëren van tekst van concurrenten of leveranciers. Waarom? Google wil geen lijst met vrijwel dezelfde zoekresultaten en zal de pagina’s die de tekst later hebben gepubliceerd zien als een pagina met duplicate content. Hierdoor zal de betreffende pagina minder hoog getoond worden in de zoekresultaten, wat uiteindelijk resulteert in lagere bezoekersaantallen.

Ook interne pagina’s met dubbele content, waarbij je bijvoorbeeld op meerdere pagina’s dezelfde tekst gebruikt, zullen minder goed worden geïndexeerd. Zorg er dus voor dat je unieke content creëert of maak gebruik van een zogenaamde canonieke url. Hiermee vertel je Google dat deze pagina inderdaad (voor een gedeelte) dubbele content heeft en de oorspronkelijke pagina de meeste waarde moet krijgen.

Leesbaarheid:
Het is belangrijk de lopende tekst van een pagina goed in te delen door middel van verschillende kopteksten en alinea’s. Doordat de tekst hierdoor veel leesbaarder (en dus gebruiksvriendelijker) is en zal Google de pagina hoger waarderen.

Headings of titel tags:
Men is geneigd een pagina vooraf te scannen en kijkt hierbij naar de headers van een alinea. Gebruik hierdoor header tags als H1 en H2 in de tekst en houd hiermee je belangrijkste zoekwoorden. Door de belangrijkste woorden aan het begin van header te zetten wordt de pagina relevanter.

Leesbaarheidstip: gebruik bullets! Als lezers een artikel scannen, valt deze meteen op en zal men eerder besluiten wel of niet door te lezen.

Interne link structuur:

Binnen de copy van je website verwijzen naar andere interne pagina’s heeft ook een gunstig effect op de vindbaarheid. De structuur wordt hierdoor duidelijker en door te verwijzen naar andere relevante interne pagina’s, help je de de lezer en verhoog je gebruiksvriendelijkheid.

voorbeeld interne link structuur van website

Daarbij zal Google een pagina’s die veel interne links ontvangen ook zien als een belangrijke pagina’s met autoriteit. Dit zijn vaak de pagina’s die het meest belangrijk zijn voor de website, doordat hier de bijvoorbeeld de meeste conversies plaatsvinden. Deze pagina’s vormen de hoeksteen van de website en men noemt dit ook wel eens cornerstone content. Uiteraard zijn teveel links ook niet goed, aangezien dit weer invloed heeft op de leesbaarheid van de tekst.

Anchors of anker tekst:
Via links kun je pagina’s naar elkaar laten verwijzen, zowel binnen de eigen website (interne links zoals in het vorige punt besproken) als externe verwijzingen naar andere websites. Deze links of verwijzingen bestaan uit een url en een anchor ofwel een ankertekst. De anchor tekst is de test die wordt getoond en moet meteen aanduiden waar de link naartoe gaat. Een ankertekst moet relevant zijn, niet te lang zijn en mag niet volgestopt worden met zoekwoorden.

Afbeeldingen optimaliseren:
Gebruik maken van afbeeldingen is ook een belangrijke factor voor je vindbaarheid. Een afbeelding zonder aanpassingen is voor Google onleesbaar. Als je een foto rechtstreeks vanaf je camera upload heeft deze vaak een nietszeggende bestandsnaam als ‘DCS123456.jpg’.

Zorg er altijd voor dat de bestandsnaam overeenkomt met de zoekwoorden waarvoor je de afbeeldingen wilt gebruiken en scheidt de woorden onderling met een koppelteken. Een afbeelding heeft ook een alt tag of alt tekst die relevant is voor Google. De alttag is eigenlijk een label wat je meegeeft en hierin beschrijf je het doel of functie van de afbeelding.

Website URL of domeinnaam
Ook de url is van invloed voor een perfecte zoekmachine optimalisatie. Zorg ervoor dat de url van de pagina uit relevante zoekwoorden bestaat die overeen komen met de inhoud van de pagina. Gebruik geen speciale tekens in de url, behalve het koppelteken (-) om woorden te scheiden.

Let op: probeer zo min mogelijke bestaande URL’s te wijzigingen, aangezien de bestaande positie in de zoekmachine zal dalen! Als je toch een wijziging moet doorvoeren, doet dit dan met een zogenaamde 301 redirect. Hiermee zeg je eigenlijk tegen Google dat de oorspronkelijke pagina definitief naar een andere plek is verplaatst en permanent moet worden doorverwezen. Hierdoor voorkom je pagina’s met een 404 fout, dit zijn de zogenaamde ‘pagina niet gevonden’. Voor Google zijn dit soort ‘dode links’ van negatieve invloed op je positie, zorg ervoor dat je  dit soort fouten opspoort en oplost.

Weetje: de leeftijd van je domeinnaam maakt ook verschil. Had je bijvoorbeeld in 2005 al een domeinnaam, zal deze beter indexeren dan dezelfde domeinnaam uit 2015.

Gebruik je keywords goed!

Nog maar een keertje in de herhaling: zoekwoorden zijn vertaalde behoeften van zoekers. Des te beter je deze behoeften vervuld, des te relevanter en kwalitatiever je voor Google bent.
Voor het schrijven van een goede SEO tekst zijn er een aantal uitgangspunten voor het juiste gebruik van zoekwoorden;

Relevante zoekwoorden
Maak gebruik van duidelijke en specifieke zoekwoorden die gebruikers van een zoekmachine daadwerkelijk gebruiken bij zoeken.

Tip: kijk eens bij de Adwords keyword planner, een handige tool om verschillende gerelateerde zoekopdrachten te vinden.

Keyword Density of zoekwoord dichtheid
Dit is de procentuele dichtheid van een bepaald trefwoord in een tekst op een pagina. Te weinig is niet goed, teveel is ook niet goed. Het is onduidelijk welk percentage Google als ideaal markeert, maar onderzoeken wijzen uit dat je met een percentage tussen de 3 á 4% goed zit.

Semantisch zoeken
Door gebruik te maken van semantic search kijkt Google niet alleen naar losse keywords in een tekst, maar kijkt de zoekmachine ook naar de relatie tussen bepaalde woorden en teksten. Hierdoor probeert Google data te structuren en uiteindelijk de zoekresultaten te verbeteren. Zorg er daarom voor dat de copy op jouw website zowel de zoekvraag als het antwoord hierop bevatten, zodat Google ziet dat je pagina inhoudelijk relevant en niet alleen maar gebruik maakt van steekwoorden.

Tip: een goede manier om alternatieven voor zoekwoorden te vinden is om bovenaan of onderaan bij Google te kijken naar “Did you mean [keyword]”. Hier vind je vaak alternatieven waar je zelf niet over nagedacht hebt..

Long tail en short tail keyword

Houd bij het bepalen van jouw zoekwoorden rekening met long tail (lange staart) of short tail (kort staart) zoekwoorden. Dat doe je door van te voren je bedenken welke woorden een mogelijke bezoeker zal gebruiken als ze een dienst of product zoeken die jij aanbiedt.

grafiek vergelijking long tail en short tail zoekwoorden

De zoekopdrachten die bestaan uit één of twee woorden worden de shorttail genoemd, zoekopdrachten langer dan vier woorden zijn longtail. Het bedenken en verwerken van long tail keywords is tijdrovend, maar uiteindelijk zal dit veel opleveren.

Tip: in Google Analytics kun je zien waar gebruikers op gezocht hebben toen ze jouw website bezochten. Dit is voor organisch verkeer geminimaliseerd door Google, bij betaalde Adwords campagnes kun je in Analytics nog steeds goed zien waar gebruikers naar zochten toen ze op jouw advertentie klikte. Dit kun je gebruiken om je SEO strategie (deels) op te baseren.

Zoals je merkt zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden om ervoor te zorgen dat jouw website vindbaar is in Google. In het laatste deel zal ik een aantal tips en tools delen die je kunnen helpen bij het optimaliseren van een website.