10 redenen waarom je een nieuwe website nodig hebt

pixelfarm

⏰ 9 augustus 2023

redenen waarom een nieuwe website

Een website dient als online visitekaartje en biedt de mogelijkheid om je merk, producten en diensten aan een groot publiek te presenteren. Zorg er daarom voor dat je website altijd up-to-date is. Dat kan door je huidige website te optimaliseren, maar soms kun je er beter voor kiezen om een volledig nieuwe website te bouwen. Maar hoe bepaal je wanneer het tijd is voor een nieuwe website? In deze blog delen we 10 redenen waarom je een nieuwe website nodig hebt.

1. Slechte gebruikerservaring

Een slechte gebruikerservaring is één van de redenen waarom een nieuwe website nodig is. Als bezoekers niet gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, raken ze behoorlijk gefrustreerd en zullen ze snel afhaken. Dat betekent dat je potentiële klanten misloopt, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Als jouw huidige website niet gebruiksvriendelijk is, is het sterk aan te raden om een nieuwe website te laten maken. Door te investeren in een nieuwe website verhoog je de betrokkenheid van je bezoekers en zal je conversiepercentage ook toenemen. 

2. Geen responsief ontwerp

Bij veel klanten zien we dat de meeste websitebezoekers hun mobiele apparaten gebruiken. Dus, jouw website moet echt een responsief ontwerp hebben, zodat het zich mooi aanpast aan alle verschillende schermformaten en apparaten. Anders kan je website er slordig uitzien, slecht werken en de inhoud onleesbaar maken. En dat wil je natuurlijk niet, want dan krijgen je gebruikers een vervelende ervaring.

Bovendien heeft het ontbreken van zo’n responsief ontwerp een nadelige invloed op je SEO rankings. Tegenwoordig geven zoekmachines de voorkeur aan websites die mobielvriendelijk zijn. Dus, als je hoger wilt scoren in zoekmachines, is het belangrijk om een nieuwe website te hebben met een responsief ontwerp. Niet alleen zorgt dit voor een betere gebruikerservaring, maar het helpt ook om je positie in zoekmachines te verbeteren.

3. Je website is niet geoptimaliseerd voor SEO 

Een andere belangrijke reden om te investeren in een nieuwe website is als je huidige website niet is geoptimaliseerd voor SEO, inclusief alle technische aspecten ervan. Denk bijvoorbeeld aan meta-tags, website laadsnelheid, mobiele responsiviteit en indexeerbaarheid. De kans is groot dat je website daardoor niet goed vindbaar is in zoekmachines als Google, waardoor potentiële klanten moeite hebben om je bedrijf online te vinden. Als dit niet in orde is, kun je ervoor kiezen om een nieuwe website te ontwikkelen. Dit biedt de mogelijkheid om je SEO-strategie, inclusief het technische aspect, vanaf het begin in te bouwen. 

4. Je hebt een trage website

Een trage website is frustrerend voor je bezoekers, wat in veel gevallen resulteert in een hoger bouncepercentage en minder betrokkenheid. De laadsnelheid van je website heeft niet alleen een directe invloed op de gebruikerservaring, maar beïnvloedt ook je ranking in zoekmachines. Mocht je website verouderd en traag zijn, dan adviseren wij om te investeren in een nieuwe website. Je kunt gebruikmaken van moderne technieken en infrastructuur die zorgen voor een optimale snelheid. Door efficiëntere code, geoptimaliseerde afbeeldingen, caching-mechanismen en geavanceerde hosting oplossingen te gebruiken, kun je de laadtijd van je website aanzienlijk verkorten.

5. Onveilige website

Een belangrijke reden waarom je een nieuwe website nodig hebt, is als je huidige website onveilig is en klantgegevens, zoals betalingsinformatie, niet worden beschermd. We zien vaak dat dit voorkomt bij wat oudere websites. Ze zijn daardoor kwetsbaar voor beveiligingslekken en hacks. Met een nieuwe website kun je de nieuwste beveiligingsprotocollen, zoals SSL-certificaten, firewalls en updates van software en plug-ins implementeren. Zo versterk je de veiligheid van je website, straal je betrouwbaarheid uit naar je klanten en kun je de gegevens van jezelf én je bezoekers beter beschermen. 

Website veiligheid

6. Rebranding

Heeft jouw bedrijf of merk onlangs een rebranding ondergaan? Een rebranding heeft vaak impact op je merkidentiteit, tone of voice, visie en positionering. Deze veranderingen wil je natuurlijk ook laten terugkomen op je website. Een nieuwe website biedt daarom de perfecte gelegenheid om jouw vernieuwde en frisse uitstraling te presenteren aan je doelgroep. 

7. Je kunt zelf weinig aanpassen binnen je huidige site

Een andere reden waarom een nieuwe website nodig is, is wanneer je zelf binnen je huidige website weinig aanpassingen kunt doen. Je bent vaak afhankelijk van externe ontwikkelaars voor zelfs de kleinste wijzigingen, wat kostbaar én tijdrovend kan zijn. Met een nieuwe website die is gebouwd op een gebruiksvriendelijk content management systeem (CMS), zoals WordPress, kun je zelf makkelijk en snel inhoud, afbeeldingen en andere elementen aanpassen. Dit geeft je de vrijheid en flexibiliteit om je website up-to-date te houden en aan te passen aan veranderende behoeften van je doelgroep. 

8. Slechte conversieratio

Als websitebezoekers niet worden omgezet in klanten of geen actie ondernemen, betekent het dat je website slecht converteert. Een nieuwe website biedt de mogelijkheid om het ontwerp, de inhoud en de functionaliteit te optimaliseren om het aantal conversies te laten toenemen. Door doelgerichte call-to-actions, verbeterde gebruikerservaring en overtuigende content, kun je bezoekers beter leiden naar aankopen, inschrijvingen of aanvragen. Daarnaast biedt het de kans om je huidige conversiepaden te verbeteren.

9. Verouderde website en technologie

Is je website niet meer van deze tijd en maakt het gebruik van verouderde technologie? Dan is het tijd voor een nieuwe website! Een verouderde website laat een negatieve indruk achter bij bezoekers, vanwege trage laadtijden en gebrekkige functionaliteit. Daarnaast kan je website niet goed werken op moderne browsers en apparaten, waardoor je een groot deel van je doelgroep misloopt. Door te investeren in een nieuwe website kun je profiteren van de nieuwste technologische mogelijkheden en daarbij ook je website weer een frisse en vooral moderne uitstraling geven. 

10. Onduidelijke branding en boodschap

Een nieuwe website is onmisbaar wanneer je huidige website een onduidelijke branding en boodschap communiceert. Dit is erg verwarrend voor je bezoekers. Maar voordat je aan de slag gaat met het laten maken van een website, zul je eerst je merkidentiteit moeten definiëren. Met een duidelijke branding en boodschap kun je je bedrijf of merk beter positioneren, wat uiteindelijk weer resulteert in meer leads of aankopen. Daarna kun je deze nieuwe identiteit doorvertalen naar een nieuwe website. 

Nieuwe website laten bouwen door Pixelfarm

Een nieuwe website laten maken ziet er niet alleen beter uit, maar is ook een strategische investering in de groei en succes van je online aanwezigheid. Het biedt kansen om je bedrijf of merk te versterken, de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren, klantgegevens te beschermen en beter aan te sluiten op de behoeften van je doelgroep. Met onze uitgebreide kennis en ervaring in websitebouw en online marketing zorgen wij ervoor dat jouw nieuwe website het maximale rendement behaalt! Benieuwd hoe zo’n project verloopt? Bekijk dan ons stappenplan. Heb je vragen, wil je kennismaken of gewoon even sparren? Neem gerust contact met ons op!