Wat is merkidentiteit en hoe werkt het?

Nathalie van Luik

Projectmanager bij Pixelfarm. Streeft elke dag naar succesvolle websites, blije klanten en een naadloze samenwerking.

⏰ 2 februari 2022

Een merkidentiteit, ook wel brand identity genoemd, geeft weer welke indruk een organisatie achterlaat bij (potentiële) consumenten. Simpel gezegd, merkidentiteit is het gezicht van jouw merk. Dit is gebaseerd op de ervaringen en interacties met het merk vanuit de consument. De merkidentiteit is van cruciaal belang en heeft vaak een bepalende band die men zou kunnen aanzetten tot aankoopbeslissingen.

Mensen verbinden zich graag met een sterke en duidelijke merkidentiteit die beschrijft wie je bent, wat je betekent voor anderen en wat je doelen zijn. Een goede merkidentiteit geeft men een positief gevoel en zou voor eenieder begrijpelijk en herkenbaar moeten zijn. Hoe zorg je dat jouw merkidentiteit in lijn is met de wensen van consument?

Wat is er zo belangrijk aan een merkidentiteit?

Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een merkidentiteit? We zetten ze even op een rijtje:

1. De stempel van jouw merk

Een merkidentiteit is een centraal oogpunt van jouw merk. Deze geeft focus, sturing en een stabiele basis die nodig is om doelgericht te blijven concurreren. Een merkidentiteit geeft duidelijk weer wat de kernwaardes zijn van jouw organisatie en waar de consument zich mee kan verbinden.

2. Onderscheid jezelf van de concurrentie

Consumenten zijn vaak afhankelijk van het kiezen tussen dezelfde producten of diensten, met als enige verschil het merk. Als consumenten zich kunnen verbinden met jouw merkidentiteit, zijn ze sneller geneigd (nieuwe) diensten of producten te kopen.

3. Vergrote Bedrijfscohesie

Vanuit de merkidentiteit bouw je jouw bedrijf en merk steeds verder uit en benut je de kracht van cohesie in je bedrijf. Want niet alleen voor consumenten is het van belang om een sterke merkidentiteit neer te zetten, ook werknemers hebben er belang bij dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Zo verklein je drastisch de kans op discussies over je merkideaal op de werkvloer.

Merkidentiteit beschrijven en bepalen

Je begint bij je merkidentiteit beschrijven. De beschrijving van je merkidentiteit omvat de visie, missie, merkessentie, de persoonlijkheid van de organisatie en de value proposition, de unieke waarde van jouw product of dienst. Wanneer je je merkidentiteit hebt beschreven, is dit de basis van de communicatie met de consument. Hiermee kan je klanten overtuigen om jouw diensten of producten een kans te geven. Het is van immens belang om een unieke en sterke merkidentiteit te creëren om een kans te hebben de alsmaar concurrerende markt te kunnen overleven, waarin er weinig verschil zit in de aangeboden diensten of producten. Een merkidentiteit beschrijven en bepalen vereist grondig onderzoek en kennis van jouw positie in de markt.

Het is daarom van belang om je merk eerst goed te positioneren. Hiervoor is kennis van de concurrentie en markt een cruciaal onderdeel, zodat je een idee hebt van jouw positie in de markt. Weet je niet waar jouw bedrijf voor staat? Dan is het ook onmogelijk om de merkidentiteit te beschrijven.

Merkidentiteit positionering

Het is erg belangrijk om eerst na te denken over de positionering van je merkidentiteit. Eenvoudig gezegd, kies je hiermee bewust een marktpositie door bepaalde eigenschappen aan jouw merk te verbinden. Dit zorgt ervoor dat de consumenten in de doelgroep per direct jouw merk herkennen en dat deze verschilt van de concurrentie.

Een marktpositie is een kort en krachtig verhaal wat iedere collega of verkoper kan benoemen. Een verhaal wat aanspreekt en waar mensen zich mee kunnen identificeren. De positionering wordt gebruikt in alle dagelijkse en tevens ook grote beslissingen op het gebied van marketing.

Is er een verschil tussen merkidentiteit en positionering? Ja, merkidentiteit geeft vooral aan welk gedrag je hanteert als merk, waarin positionering laat zien wat de toekomstplanning is. Beide geven aan waar je voor staat en wie je bent.

Merkidentiteit model als hulpmiddel

Er zijn talloze merkidentiteit modellen die benut kunnen worden om de merkidentiteit van je bedrijf te bepalen en deze verder uit te voeren. Hieronder wordt er een van de meest bekende uitgelegd zodat je actief aan de slag kan met het opzetten van een merkidentiteit:

Het merkidentiteit model van Aaker

Bij het merkidentiteit model van David A. Aaker gaat het er om dat er een unieke en bijzondere uitstraling van het merk naar voren komt door de volgende vier elementen uit te werken en samen te laten werken om een inspirerende merkidentiteit tot leven te wekken:

Merkidentiteit model van Aaker
  1. Strategische vereisten, fysieke en virtuele benodigdheden
    Het is van belang om te investeren in bedrijfsmiddelen die nodig zijn om de gewenste merkidentiteit te kunnen creëren. Een bedrijf dat bijvoorbeeld werkzaam is als postbedrijf en bekend staat met de leus “Volg je pakketje te voet” moet ervoor zorgen dat de nodige software/website aanwezig is zodat klanten te allen tijde hun pakketje kunnen volgen.
  2. Bewijsvoering, bekrachtiging merkidentiteit
    Simpel gezegd, alles wat al in het bedrijf aanwezig is en wat kan worden benut om de merkidentiteit echt voelbaar te maken. Bijvoorbeeld: De PLUS geeft kracht aan hun merkidentiteit door het benutten van hun naam in reclames op TV, online of in folders. Zo zie je vaak aanbiedingen zoals “Een zak aardappelen, 1 PLUS 1 gratis!” Het gaat er dus om dat je continu bevestiging geeft aan de merkidentiteit.
  3. Interne invloed van rolmodellen
    Het is van belang om interne invloed te hebben. De kernwaardes van een belangrijk figuur in het bedrijf kunnen van invloed zijn op de merkidentiteit en deze ook bekrachtigen. Een mooi voorbeeld is Steve Jobs. Hij functioneerde als gezicht van Apple, en oefende met zijn kernwaardes voor veiligheid en gebruiksgemak, kracht uit op de merkidentiteit. Daarnaast was hij onlosmakelijk verbonden met het merk.
  4. Externe invloed van rolmodellen
    Als bedrijf kan de merkidentiteit ook verbonden worden aan externe factoren die invloed uitoefenen op je bedrijf. Zo kan er meer impact op je merk worden uitgeoefend als je jouw merkidentiteit verbind met andere merken of bedrijven. Denk hierbij aan organisaties die bijvoorbeeld veel bezig zijn met het milieu en goede doelen ondersteunen. 

    Er zijn dus nog talloze andere merkidentiteit modellen die gevolgd kunnen worden, zoals het model van Riezebos & Van der Grinten(MDC model), het Golden Circle model, etc. Ga op onderzoek uit en kijk zelf welk model het beste bij jou en de organisatie past.

Een brand identity neerzetten

Om een brand identity of merkidentiteit neer te zetten, is het ten eerste van belang om te starten met de belangrijkste uitgangspunten die de kern van je organisatie samenvatten. De idealen, drijfveren, doelen, gedrag, et cetera, zijn immens belangrijk om jouw merkessentie over te kunnen brengen. Hierbij moet ook rekening worden gehouden met alle negatieve aspecten en zwaktes van het bedrijf en hoe deze verbeterd zouden kunnen worden. Daarnaast wordt gekeken naar wat de organisatie uniek en relevant maakt.

Een betekenisvolle merkidentiteit creëren is een langdurig proces waarin continu aanpassingen moeten worden gemaakt vanuit de marktpositionering. Consument tevredenheidsonderzoeken zijn hierin ook immens belangrijk om een goed plaatje te kunnen schetsen van hoe anderen jouw merk zien en wat hierin verbeterd zou kunnen worden.

Je kunt dus wel stellen dat een merkidentiteit onmisbaar is voor iedere organisatie. Indien goed aangepakt, verhoogt het je sales, bouwt het een band met zowel consumenten als werknemers en vormt het een toekomstvisie.

Aan de slag met je merkidentiteit?

Wil je aan de slag met je merkidentiteit en heb je hulp nodig? Of heb je een brandende vraag? Onze specialisten staan voor je klaar. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.