Wat kost een Google Adwords campagne?

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 19 februari 2019

Adwords is dé manier om ervoor te zorgen dat iemand die zoekt op jouw producten of diensten op je website terecht komt en een lead of betalende klant wordt. In dit artikel lees je hoe je je Adwords budget bepaalt.

Dit komt hieronder aan bod:

  • De benodigde investering in een Adwords campagne;
  • Hoe je de winstgevendheid van een Adwords campagne berekent;
  • Een voorbeeldberekening van de winstgevendheid van je Adwords campagne;
  • Hoeveel budget je nodig hebt om te starten met Adwords.

Het zijn geen kosten, maar het is een investering.

Allereerst is het belangrijk om te beseffen dat het niet gaat om kosten, maar om investeringen. Zoals bij iedere investering is het belangrijk om de kosten en de opbrengsten goed in kaart te brengen, om zo ook de ROI te kunnen berekenen.

Om de benodigde investering te kunnen bepalen, is het nodig het platform goed te begrijpen. In AdWords betaal je namelijk per klik op je advertentie. Dit houdt in dat je alleen betaalt wanneer een bezoeker daadwerkelijk op jouw website komt via een klik op jouw advertentie. Wat de bezoeker uiteindelijk op je website doet bepaalt het rendement van je advertentie.

Hoe winstgevend is je |AdWords campagne?

De ideale hoogte van de investering hangt af van wat de investering, onder de streep, oplevert. Houd hierbij rekening met:

  • CPC* / Costs per Click = kosten per klik;
  • Conversion rate / Conversiepercentage = Hoeveel aankopen per 100 bezoekers;
  • Gemiddelde orderwaarde;
  • Brutowinstmarge.

*De hoogte van de CPC wordt bepaald door de concurrentie op een bepaald zoekwoord.

In een concreet voorbeeld ziet dit er als volgt uit:

In deze berekening gaan we uit van de volgende variabelen:

  • CPC: €0,50
  • Conversion rate: 2%
  • Gemiddelde orderwaarde: €100,-
  • Brutowinstmarge: 40%

Om 100 bezoekers te genereren, betaal je in dit geval €50,- (100 x €0,50 = €50,-). Door de conversion rate van 2% levert dit 2 aankopen op. Deze 2 aankopen zijn in deze berekening goed voor een omzet van €200,-. De brutowinstmarge hierop is 40%, dus de brutowinst is in totaal €80,-.

De campagne in het bovenstaande voorbeeld heeft €50,- gekost, maar heeft €80,- bruto winst (opbrengst minus inkoopwaarde) opgeleverd. De campagne is dus winstgevend, want het resultaat is €30,- winst.

De berekening wordt ingewikkelder als je, naast je online activiteiten, ook offline aanwezig bent. In dit geval is de berekening van de winstgevendheid van je AdWords campagne situatiespecifiek. Wij als Online Marketing bureau kunnen je helpen met deze berekening.

Hoeveel budget vrijmaken voor |AdWords?

In het bovenstaande voorbeeld is te zien dat de campagne die €50,- heeft gekost een significante winst oplevert. In dit geval loont het dus om meer te investeren en nog meer winst te genereren. In een ideale situatie heb je de beschikking over een oneindig budget, zolang de campagnes winstgevend zijn natuurlijk 🙂

Tóch is het verstandig om te starten met een beperkt budget. Zorg ervoor dat het budget wel genoeg informatie oplevert, zodat je kunt bepalen of de campagne winstgevend is, of juist niet. Winstgevende campagnes kun je dan uitbreiden om de winst te vergroten, terwijl je verlieslatende campagnes uitschakelt of aanpast.

Wat je het beste kunt doen!

Ons advies is om minimaal 1.000 bezoekers te genereren, zodat je aan de hand van het gedrag van deze bezoekers kunt bepalen of de campagne winstgevend is. Wij adviseren bij een gemiddelde CPC van €0,50 een minimale investering van €500,-.

Bottom line

We hebben berekend dat de minimale investering voor AdWords €500,- bedraagt. Dit is natuurlijk wel een vrij algemene schatting. Het kan immers zo zijn dat de gemiddelde CPC in jouw branche véél hoger of juist véél lager ligt. Onder de streep is het de winstgevendheid die bepaalt hoeveel je het beste kunt investeren in AdWords. Om de winstgevendheid te kunnen berekenen is het wel van belang dat je de verschillende variabelen kent en begrijpt. (CPC, conversionrate, gemiddelde orderwaarde en brutowinstmarge).

Ben je benieuwd naar jouw kansen met de inzet van AdWords of andere online marketing? Neem vrijblijvend contact op met Pixelfarm en wij helpen je graag verder!