10 must haves voor een ‘Werken bij’ website

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 10 juli 2015

Steeds vaker hebben bedrijven een aparte ‘Werken bij’ website. Een ‘Werken bij’ website heeft een ander doel dan de corporate website: het werven van nieuwe medewerkers. Wat moet zo’n specifieke website nu bevatten en aan welke eisen moet deze voldoen om te overtuigen om te solliciteren? In dit artikel een overzicht van 10 belangrijke zaken voor een ‘Werken bij’ website.

1. Creëer Beleving
Als je je als werkgever wilt profileren is het belangrijk om zoveel mogelijk beleving van je organisatie mee te geven aan je online bezoeker. Een voorbeeld van een website die de fysieke beleving goed heeft doorvertaald naar de online experience is de recruitment website van La Place. Het gaat natuurlijk om een baan in de horeca en daar spelen ze goed op in door onder andere dit beeld te gebruiken, een stuk watermeloen waarin de verschillende bedrijfsniveau’s zijn uitgebeeld.

Werken bij La Place

2. Maak gebruik van video
Gebruik video om de boodschap over te brengen. In een korte video kan je snel duidelijk maken wat er van bepaalde functies verwacht wordt en wat er allemaal bij komt kijken. De video moet natuurlijk ook motiveren om te solliciteren bij jou als organisatie. Een voorbeeld van inspirerende video’s over werken bij Apple kan je hier bekijken.

3. Richt je op de juiste doelgroep
Sollicitanten bevinden zich in verschillende fasen van hun loopbaan. Er zijn studenten, starters en professionals om maar een voorbeeld te noemen. Goed om daar rekening mee te houden en de website op in te richten. Bij de website van Albert Heijn kan je gemakkelijk via het menu de juiste keuze maken. Vervolgens ga je dan door naar vacatures die bij de geselecteerde fase aansluiten.

Werken bij AH

4. Laat de medewerkers aan het woord
Laat je huidige werknemers aan het woord om zo nieuwe medewerkers te inspireren om bij je organisatie te solliciteren. Zij kunnen het verhaal van jouw organisatie als geen ander vertellen. Bij Aafje – een thuiszorg organisatie – vertellen medewerkers hun verhaal. Het geeft een goed beeld van wie er je collega’s kunnen worden als je daar aan de slag gaat.

5. Doorzoekbaarheid
Zeker bij grotere organisaties is het handig als je snel naar een vacature kan zoeken in jouw vakgebied. Dat scheelt tijd en het is zelfs nóg handiger als je ook gelijk op locatie kan zoeken. Zo heeft Coolblue hun website ook ingericht en kan je direct vanaf de homepage goed zoeken. Handig!

Werken bij Cool Blue

6. Job alerts
Is er bij je droomorganisatie nu geen passende vacature beschikbaar? Super handig als je je dan kan inschrijven voor een job alert! Dat heeft Achmea handig gedaan door middel van de Achmea Job Alert. Je bent misschien niet iedere dag de website aan het afspeuren naar nieuwe vacatures, dus op deze manier kan je rustig afwachten tot je een mailtje krijgt met daarin een vacature in jouw vakgebied. Het zou wel handig zijn als deze pagina voor mobiel geoptimaliseerd zou zijn. Dat brengt me direct op mijn volgende punt.

7. Maak je website mobielvriendelijk
Voor steeds meer bedrijven is responsive maken van je website gelukkig geen vraag meer. Het is inmiddels een gegeven dat het (zoek)verkeer steeds meer en meer via mobile devices verloopt. Ook met je recruitment website moet je hierop inspelen. Je kan ook kiezen voor een adaptive versie. In dat geval kies je ervoor om de mobiele bezoeker een andere ervaring te geven versus wanneer je de website vanaf je desktop zou benaderen. Bij een adaptive versie kan je ervoor kiezen om gelijk te zoeken in de vacatures, waar je op de desktop versie wellicht begint met een inspirerende video over het bedrijf.

8. Gevonden worden
Als een sollicitant dan op zoek gaat naar een droomjob, dan is het natuurlijk noodzakelijk dat je ook gevonden wordt met je website. Vergeet daarom niet om ook bij het opzetten van je ‘Werken bij’ website rekening te houden met SEO. Wil je hier meer over weten? Lees dan ons drieluik over SEO.

9. Leuke extra’s
Als je niet zeker weet of je wel bij de organisatie past, dan heeft Generali een ‘Match Test’ online. Hierin kan je als sollicitant snel inzicht krijgen in een eventuele match tussen jou en Generali. Is het een interessante organisatie voor de sollicitant? Sluiten onze cultuur en visie bij aan? Middels tien vragen wordt hier antwoord op gegeven. Zo kan je als organisatie nog eens duidelijk maken wat voor jullie belangrijk is.

Werken bij Generali

10. Social integratie
Tegenwoordig bekijk je als sollicitant natuurlijk niet alleen meer de website. Je maakt ook een rondje langs de social kanalen. Handig als deze ook direct vanaf de website te bekijken zijn. Aan jou als toekomstige opdrachtgever dan natuurlijk de schone taak om ook op social de juiste doorvertaling te maken van de identiteit van de organisatie. Sollicitanten kunnen bijvoorbeeld via Linkedin dan zien wie er in hun netwerk werken of hebben gewerkt bij jouw organisatie. Of wanneer je Facebook als HR kanaal gebruikt kunnen geïnteresseerden de pagina liken om op de hoogte te blijven van nieuwe jobs of ander nieuws.

Ook al hebben wij (nog) geen aparte ‘Werken bij’ website, wij zijn regelmatig op zoek zijn naar nieuwe collega Pixelfarmers. Bekijk nu onze actuele vacatures!