SEO: uitleg van de basis

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 22 februari 2018

In de aankomende drie blog artikelen zal ik aandacht besteden aan SEO. Dit is een heel specifiek onderdeel van online marketing en hier is niet iedereen bekend mee. Bij ZIGZAG krijgen we regelmatig vragen over SEO en vinden het belangrijk om onze kennis over content marketing te delen.

Ik zal in het eerste deel van dit drieluik beginnen met de basis; wat is SEO?

Allereerst de afkorting; SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). Dit betekent dat je door optimalisatie van jouw website zorgt dat deze beter wordt gevonden in de organische (gratis) resultaten van zoekmachines als Google en Bing.
In dit artikel en de volgende wordt Google als voorbeeld genomen, aangezien dit de wereldwijd de grootste zoekmachine is en 40.000 zoekopdrachten per seconde ontvangt. (ja, echt!)

SEO en SEA

SEO is de tegenhanger van SEA (Search Engine Advertising) wat beter bekend staat als Google Adwords. In een notendop: dat zijn gesponsorde links in een zoekmachine waar de adverteerder voor betaald zodra een zoekmachinegebruiker hier op klikt. De combinatie van SEO en SEA is een combinatie die we zoekmachinemarketing of Search Engine Marketing (SEM) noemen.

voorbeeld verschil SEA en SEO

Door middel van SEO kun je ervoor zorgen dat jouw website zal stijgen in de organische zoekresultaten. Toch wordt het belang van goede optimalisatie van websites nog steeds onderschat. Google wil dat een zoekmachinegebruiker de beste en meest relevante resultaten krijgt. Door SEO optimalisatie zullen jouw bezoekers meteen vinden wat ze zoeken en dat wordt door Google beloond met hogere rankings en een betere vindbaarheid.

Conclusie: bezoeker blij, Google blij, jij blij. 😉

Ranking factoren

Om de positie in de zoekresultaten te bepalen, hanteert Google een aantal factoren. Helaas zullen de exacte factoren nooit worden prijsgeven, maar er zijn natuurlijk verschillende onderzoeken naar het algoritme van Google gedaan. Het schijnt dat de zoekmachine ongeveer 200 ranking factoren aanhoudt, variërend van cruciaal voor je vindbaarheid tot minder belangrijk.

De lijst bestaat uit meerdere onderdelen op diverse niveaus, zoals onder andere domein, pagina level, backlinks en social media. Deze factoren en de mate van belangrijkheid wijzigen regelmatig.

Google heeft als doel gesteld de meest relevante resultaten te tonen op het moment dat er een zoekterm wordt ingevoerd en hierdoor een optimale gebruikerservaring te bieden.

Samenvattend zijn de volgende punten van belang voor Google;

  1. Techniek
    Is de website snel en goed toegankelijk op alle apparaten en kan Google alle belangrijke pagina’s vinden en indexeren? Onder andere namen van afbeeldingen, de alt tags, pagina titels en meta omschrijvingen worden hierin meegenomen.
  2. Content
    Welk onderwerp of thema wordt er uitgebreid en duidelijk beschreven op de website? Met content op een pagina bedoelen we niet alleen tekst, maar ook (YouTube) video’s en afbeeldingen zijn belangrijke indicatoren over het onderwerp van de pagina. Houd er rekening mee dat Google slimmer is dan je denkt en dat ze ook de tekst interpreteren. Dit onderwerp komt in het volgende blog artikel aan de orde.
  3. Backlinks
    Welke andere, relevante websites en media (social media bijv.) over hetzelfde of soortgelijke onderwerp of thema’s verwijzen er naar de website? Google bekijkt niet alleen de externe backlinks maar ook hoevaak je zelf naar je eigen content linkt op je website via andere pagina’s. Heb je bijv. twee pagina’s die allebei over fietsen gaan maar link je naar de ene pagina meer dan de andere pagina zal Google die pagina bovenaan laten zien.

Google vindt het belangrijk dat je begrijpt hoe ze te werk gaan en wat hun intenties zijn, zodat iedereen optimaal gebruik kan maken van hun diensten. Ze delen zelf ook veel kennis en hebben in het volgende filmpje samengevat hoe het zoeken met Google werkt;

Belangrijkste begrippen in dit blog

  • SEO: zoekmachine optimalisatie
  • SEA: zoekmachine adverteren
  • Content: de inhoud van een website (afbeeldingen, tekst, video, etc.)
  • Ranking: positie in de zoekresultaten
  • Linkbuilding: het verkrijgen van externe links naar jouw website
  • Zoekmachinemarketing: het vindbaar maken van websites in zoekmachines
  • Indexeren: opnemen in de zoekresultaten
  • Zoekwoorden of Keywords: woorden waarmee gezocht wordt in een zoekmachine

In het volgende blogartikel zal ik wat dieper ingaan op de technisch kant van SEO, zoals meta descriptions. Ook zal ik meer vertellen over het schrijven van goede copy, door bijvoorbeeld gebruik te maken van long tail zoekwoorden en keyword density.