Google Analytics 360 suite: het nieuwe dataplatform

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 18 maart 2016

Google is volop bezig met innovatie, dat mag duidelijk zijn. Deze week werd door de zoekmachine gigant een nieuwe set data tools aangekondigd: Google Analytics 360 suite. Maar wat is het en wat kan je ermee? Hieronder een korte uitleg.

Sommigen noemen de suite de nieuwste versie van Google Analytics Premium, maar het is veel meer dan dat. Zoals Google het zelf noemt; het is een set van marketing analytics producten die allemaal met elkaar geïntegreerd kunnen worden, maar ook los gebruikt kunnen worden.
De suite bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Google Tag Manager 360
    De GTM tool heeft een nieuwe naam gekregen. Google Tag Manager 360 zal een op zichzelf staand product zijn dat gebruik zal gaan maken van API’s om meer data binnen te trekken en processen nog beter te stroomlijnen. Nieuw in deze update is het aanbieden van SLA’s (Service Level Agreement) op het gebied van snelheid en performance.
  • Google Audience Center 360
    Volgens Google zal dit een volwaardig data management platform worden waarbij je allerlei profielen van gebruikers kunt opbouwen vanuit de data die binnenkomt uit de marketingkanalen. Vervolgens kun je hier specifieke segmenten van maken die je kunt koppelen aan tools als Adwords. Ook kun je de data aanvullen met je eigen CRM-data om zo een volledig overzicht op te bouwen. Wat ons betreft een zeer gewenste en waardevolle tool!
  • Google Attribution 360
    Deze tool heette eerder Adometry, een losse attributie tool voor Google Analytics Premium gebruikers. Door middel van deze tool zal je als adverteerder beter inzicht krijgen in de verschillende kanalen van het conversiepad en welk van deze kanalen impact op elkaar hebben (inclusief tv-reclame!). Ook beschikt de tool over een Offline Conversion Connector waarmee je kunt zien welke verkopen in een fysieke winkel er kunnen worden toegeschreven aan online kanalen als Adwords. Door dit inzicht kun je je marketingbudgetten veel gerichter inzetten op bepaalde kanalen.
  • Google Optimize 360
    De nieuwe variant van Google Experiment is een A/B-testing tool van Google. Naast A/B-testen is het ook een personalisatietool, waarbij je kunt zien hoe gebruikers verschillende varianten van – bijvoorbeeld – jouw website zien. Door gebruik te maken van de profielen die je hebt aangemaakt in Google Audience Center 360 kun je volledig gepersonaliseerde content aan bepaalde groepen laten zien.
  • Google Data Studio 360
    Deze visualisatie-tool zorgt ervoor dat je data van verschillende bronnen kunt importeren en kan visualiseren in tabellen en grafieken.
  • Google Analytics 360
    Dit zal de nieuwe naam worden van Google Analytics Premium. Google heeft aangegeven deze tool te blijven verbeteren en uitbreiden met nieuwe features, maar je kunt alle resultaten en gegevens van bovenstaande tools hierin terugvinden.

Waarom moet je de Google Analytics 360 suite gebruiken?

De 360 Suite is een behoorlijk volledige toolset waar online data crunchers – zoals ikzelf 😉 – erg gelukkig van worden. Tools die losstaand al prima werken, maar waarbij allerlei onderlinge integraties te realiseren zijn om nóg meer waardevolle informatie uit je data te halen. De Google Analytics 360 Suite wordt in de loopt van de tijd uitgerold en Google Analytics Premium gebruikers zullen vanzelfsprekend als eerste de nieuwe tools zien. De suite zal ook beschikbaar worden voor niet-Premium gebruikers, je kunt je hiervoor via de website inschrijven.

De grote winst van de lancering van deze tools is natuurlijk voor Google zelf; ze krijgen door deze suite ontzettend veel nieuwe data binnen hoe gebruikers zich online bewegen. Heb je vragen over dit onderwerp? Of wil je er iets over kwijt? Laat het ons weten. 🙂