Voorkom dataverlies met Google consent mode v2

Lisanne Mensch

Advertising & data manager bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met het creëren van de best presterende advertenties via Google Ads, Bing Ads en Meta Ads. Daarnaast verantwoordelijk voor een optimale data implementatie en visualisatie.

⏰ 1 februari 2024

Maak je gebruik van remarketinglijsten in Google Analytics en Google Ads? En wil je gepersonaliseerde advertenties kunnen blijven aanbieden? Zorg er dan voor dat je de laatste versie van de Google Consent Mode hebt geïmplementeerd. Doe je dit niet voor maart 2024, dan kun je mogelijk geen retargeting campagnes meer draaien. Wil je meer weten hierover, zonder heel dit artikel te lezen? Neem direct contact met ons op.

Wat is Google consent mode?

De Google Consent Mode gebruik je om aan te geven wat Google wel en niet mag doen met de data van een bezoeker. De bezoeker bepaalt zelf welke data er met jou wordt gedeeld. Dit gebeurt door het accepteren van (een selectie van) cookies via de cookiebanner. Of cookies geaccepteerd worden en hoe je er vervolgens mee omgaat, heeft impact op de data die jij ziet in Google Analytics, Google Ads en andere platformen. Door ervoor te zorgen dat alles goed is ingeregeld, voldoe je aan de privacyregels, kun je gepersonaliseerde advertenties blijven uitserveren en hou je de conversiemeting zuiver.

Google consent mode versie 2

Wat doet de Google Consent Mode versie 2 dan precies? Allereerst is deze versie ontworpen om te voldoen aan de nieuwste Europese privacywetgeving. De oude Google Consent Mode voldoet daar niet aan en per maart 2024 moet iedereen overstappen op de nieuwe versie.

Wat is dan precies het verschil? In de Google Consent Mode versie 2 worden er twee parameters toegevoegd:

  1. User data: Deze parameter bepaalt op basis van gebruikersvoorkeuren of advertentieplatformen gebruikersgegevens mogen inzetten voor advertenties.
  2. Personalization: Deze parameter vertelt of je gepersonaliseerde advertenties (o.a. retargeting) mag inzetten via verschillende advertentieplatformen.
google-consent-mode-v2-nieuwe-parameters

Voordelen van Google Consent Mode V2

  • Je voldoet aan de nieuwe Europese privacywetgeving;
  • Je voorkomt dataverlies in o.a. Google Analytics 4;
  • Je kunt blijven werken met remarketinglijsten;
  • Je mist geen informatie over je gebruikers in je advertentieplatformen;
  • Je conversiemeting blijft zuiver.

Google Consent Mode update en meer..

Je raadt het vast wel: Consent Mode V2 is niet voldoende om in de toekomst maximaal controle te hebben over de data en te blijven voldoen aan de Europese privacyregels. Onze dataspecialisten kunnen je hier uiteraard alles over vertellen. Een aantal dingen waar je aan moet denken en die we uiteraard ook voor je kunnen regelen:

Cookiebanner

Natuurlijk gaan we ervan uit dat je al lang een cookiebanner hebt geïnstalleerd. Toch zien we vaak nog websites zonder cookiebanner. Naast het goed omgaan met data wekt een goede cookiebanner het vertrouwen bij bezoekers dat jij zorgvuldig omgaat met alle data. Heb je nog geen cookiebanner of heb je vragen over de implementatie ervan? Wij helpen je graag.

Update je conversietracking

Zorg ervoor dat je Enhanced Conversions instelt en kan gebruiken op je website. Zo heb je meer inzicht in de conversies die plaatsvinden uit diverse bronnen. Als Enhanced Conversions goed zijn ingesteld, ben je in staat om beter op je data te sturen.

Server Side tracking

Met server side tracking gebruik je een losse server om je data op te vangen voordat de informatie doorgegeven wordt aan bijvoorbeeld Google Analytics. Met server side tracking krijg je first party gegevens die, indien goed ingesteld, op lange termijn gebruikt kunnen worden. Hierdoor zorg je voor een verbeterde privacy en beveiliging van gegevens. Andere voordelen van server side tracing zijn:

Beter bestand tegen adblockers:

Omdat server-side tracking zich niet in de browser van de gebruiker bevindt, is het minder vatbaar voor adblockers. Dit helpt om betrouwbare gegevens te blijven verzamelen, zelfs als gebruikers adblockers hebben ingeschakeld.

Verbeterde site performance:

Server-side tracking kan de belasting van de browser verminderen, waardoor de site performance kan verbeteren.

Betrouwbaardere gegevens:

Server-side tracking kan helpen om meer nauwkeurige en consistente gegevens te verzamelen, omdat het minder afhankelijk is van de verscheidenheid aan browsers en apparaten die gebruikers kunnen gebruiken.

Verbeterde cross-domein tracking:

Server-side tracking kan de uitdagingen van cross-domein tracking verminderen.

Advies over data implementatie

We snappen het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Het data stuk moet gewoon goed ingeregeld zijn en daar wil je als marketingmanager of webshop eigenaar niet over nadenken. Wil je zeker weten of bij jouw website alles goed is ingericht? Laat ons een check doen op jouw data implementatie en onze dataspecialisten geven je uitgebreid advies. Voor nu even snel een update naar Google Consent Mode V2? Doen we voor je! Neem direct contact met ons op.