Online Marketing 2020

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 6 januari 2020

Door toenemende concurrentie en een toenemende mate van “online volwassenheid” bij deze concurrenten is online groei lastiger dan ooit. Je moet als bedrijf tegenwoordig meer doen om de ratrace te winnen die online marketing heet. Daarom in plaats van een “dit worden de trends van 2020”, een lekker praktisch blog over hoe jij in 2020 online je groei kan versnellen en je bedrijf kan laten exploderen 😉

1. Digital brand first approach

Denk eens na; als jij zoekt naar een wasmachine, Google je dan naar wasmachine of ga je direct naar Coolblue? Als je op zoek bent naar een verjaardagscadeau, Google je dan “cadeau uiterlijke verzorging” of koop je direct bij Rituals een mooi cadeaupakket?

Door toenemende concurrentie en digitalisering zijn jouw diensten of producten vaak in de kern niet meer onderscheidend, het hebben van een sterk merk zorgt dat voor een voorkeur bij (potentiële) klanten.

Het hebben van een sterk merk werkt dubbelop; als potentiële klanten zoeken naar een specifieke dienst en er staat een bekend merk tussen zal dat versterkend werken. Ook zal een sterk merk aanzuigend werken. Kortom, belangrijk dus om in je merk te investeren.

brand first

Hoe creëer je een sterk merk?

Dat doe je door in te zetten op de basis; je waardepropositie, positionering en alle uitingen (zoals logo en website). Daarnaast zorg je met doorlopende (en opvallende) communicatie in de vorm van content marketing voor een merk dat continu online zichtbaar is en daardoor opvalt. Uiteraard speelt je klantervaring ook een centrale rol in de perceptie van je merk.

2. SEO is king

Van alle zoekopdrachten binnen Google eindigt 49% (!) met een zogenaamd no-click resultaat. Dit betekent dat maar liefst 1 op de 2 mensen niet doorklikt op een resultaat maar het antwoord gelijk vindt. Van die 50% klikt maar 1 op de 12 mensen op een betaald zoekresultaat.  Zorg dus dat je vindbaar bent op niet alleen specifieke diensten of producten maar ook relevante latente zoekopdrachten. Deel relevante kennis en zorg dat je niet alleen op “end-of-funnel” termen pitched. Zo hebben wij zelf het artikel “Hoe schrijf je een goede website briefing?“. Niet persé een blog dat gericht is op potentiële klanten die nu een nieuwe website zoeken maar die al wel in de voorbereidende fase zitten.

Where_users_click_after_searching_google_sparktoro_jumpshot

In de praktijk klikken maar 3.58% van de mensen op een betaald zoekresultaat

In onze succestrajecten merken we steevast dat bedrijven nog steeds de meeste waarde halen uit SEO / organisch verkeer naar hun website. Niet zo vreemd als je je bedenkt dat als bedrijven op zoek gaan naar een nieuwe leverancier of partner, dit vaak begint met een brede oriënterende zoektocht. Van de 100 bedrijven die zoeken naar een potentiële partner zullen er maar een handvol op dat specifieke moment écht direct op zoek zijn.  Vreemd genoeg wordt er vaak meer geïnvesteerd in Google Ads, een middel dat zich richt op dat kleine percentage dat direct op zoek is naar jouw product of dienst.

Ook hier zorgt het hebben van een sterk en zichtbaar merk voor enorm voordeel. Het is eenvoudiger (en goedkoper) om gevonden te worden op je merk- of bedrijfsnaam dan op een generieke dienst- of productnaam.

3. Growth hacking

Online Marketing is tegenwoordig een zeer dynamisch speelveld, een briljant idee kan zorgen voor een enorme boost. Growth hacking is dé manier om versneld online te groeien. Het is een denkwijze die uit de start-up scene komt en bedrijven als AirBnB en Dropbox zijn er groot mee geworden! Growth hacking is vooral een denkwijze en past binnen de huidige tijd waarin er meer en meer wordt gekeken. Minder investering en meer, maar vooral sneller, resultaat. Dat houdt in dat je bepaalde experimenten doet; groot succes? –> uitbouwen! Gemiddeld succes? aanpassen en uitbouwen! Geen succes? Laten vallen en weer opnieuw beginnen. Growth hacking stelt je in staat met relatief weinig budget te scoren. Lees ook ons in-depth artikel over growth hacking.

4. Biedt oriënterende bedrijven een manier om zich aan je te binden

online marketing calculator

Hoe vaak vul jij een contactformulier in voor een potentiële aanvraag? Waarschijnlijk enkele keren per jaar. Buiten content downloads zoals een whitepaper werken alternatieve leadgeneratie methodes zoals een calculator, quiz of chatbot tegenwoordig velen malen beter. Het geeft gebruikers en dus potentiële klanten een manier om interactief bezig te zijn en je geeft iets weg dat ze concreet kunnen gebruiken. Een voorbeeld hiervan is onze eigen online marketing calculator waarin je kunt uitrekenen hoeveel budget je hebt en wat hieruit zou moeten komen qua omzet.

5. Nurture je funnel

Het opzetten van een goede funnel en het nurturen van leads die in deze funnel terecht komen, is dé manier om zoveel mogelijk uit je marketing efforts te halen. Dat kun je voor een groot deel afvangen met marketing automation waarin je op basis van bepaalde gebruikersacties, zorgt dat je doelgroep de juiste content te zien krijgt, emails krijgt en zorgt dat ze op het juiste moment benaderd worden.

Even wat statistieken;

  • Wij zien gemiddeld bij een website en webshops conversiepercentage tussen de 0,3% en 4%, dit betekent dat gemiddeld 2 op de 100 bezoekers een conversie doet
  • 80% van je leads converteren niet naar een sale
  • Bedrijven die een goede lead nurturing strategie in-place hebben, genereren 50% meer sales qualified leads

Samenvatting leadgeneratie

  • Zorg dat je website bezoekers op een manier laat converteren zodat je ze later via social / mail of andere kanalen kan benaderen. Deze bezoekers zijn namelijk wel oriënterend maar zijn op dat moment niet klaar om contact op te nemen of een aanvraag te doen.
  • Zorg dat de directe leads die je genereert, ook daadwerkelijk “warm” houdt en zorg dat je op de juiste momenten de juiste communicatie boodschap stuurt / laat zien.

6. Vind je niche

Wat klinkt beter? “Wij van Online Marketing Bureau Pixelfarm doen alles voor iedereen” of “Pixelfarm werkt voor AGF bedrijven die hun online groei écht willen versnellen?”. Bedrijven die wij zien die écht succesvol zijn, richten zich allemaal op een bepaalde niche. Voorbeeld; een accountantskantoor dat zich puur en alleen richt op tandartspraktijken. Door je niche te claimen, kun je alle marketingpower focussen en val je binnen een relatief kleine markt al gauw op. Je wordt als betrouwbaar gezien en je hebt de kennis in huis om de nichemarkt perfect te servicen. Betekent dit dat je je hele waardepropositie moet veranderen en je een brede doelgroep moet loslaten? Nee! Je kunt ook een keuze maken voor bepaalde focusbranches en hier een marketing- en communicatiestrategie op los te laten.

7. Strategize

Naarmate je als bedrijf groter wordt en als het goed is, je bedrijf marketing wise meer volwassen wordt, is het belangrijk een duidelijke strategie te kiezen. Middelen, kanalen en budgetten zou je moeten kiezen op basis van data. Door middel van een KPI framework zorg je dat je bedrijfsdoelen concreet vertaald worden naar online doelstellingen. Aan de andere kant, sla ook niet door als je nog niet superactief bent met online marketing. 

8. Content

Bedrijven die op willen vallen (en dus sneller groeien) investeren in video, podcasts en andere media die een verrijking zijn. Goede creatieve content is wat beklijft, vooral op vluchtige media als LinkedIn, Facebook en Instagram. Het aanwezig zijn en opvallen op social media is dé manier om je merk(boodschap) te versterken. Ook hier geldt; kies je niche. Liever actief bloggen / content delen over één heel specifiek onderwerp, dan continu verschillende onderwerpen.

linkedin content

LinkedIn infographic over publiceren content

9. Kies je kanalen

Een van de eerste dingen die we bij Pixelfarm doen is zorgen voor een optimalisatie van de basis; met een goede website, SEO en SEA heb je een stabiele basis om relevant verkeer binnen te trekken, maar daarnaast zijn er vele platformen en communities die ook waardevol kunnen zijn voor jouw merk of bedrijf. Voor verhuur is dit bijv. huren.nl, voor e-commerce kunnen Pinterest, Marktplaats en BOL.com interessant zijn. Maar denk ook aan Facebook en LinkedIn groepen die gericht zijn op een specifiek onderwerp.

10. Creative

Last but not least! Zorg dat je in je communicatie en uitstraling uitgesproken bent! Niemand zit te wachten op “gemiddelde” content. Je moet zorgen dat je opvalt tussen de stroom aan content waar gebruikers (en dus ook jouw potentiële klant) mee geconfronteerd wordt. Creatieve, spraakmakende content krijgt aandacht en dus interactie. Meer duimpjes omhoog betekent meer bereik onder (potentiële) klanten.

Ook sneller groeien in 2020?

Begin met de juiste partner 🙂 Pixelfarm helpt bedrijven zoals dat van jou met het sneller bereiken van online resultaat. Dit doen we door een duidelijke strategie, het verhogen van je vindbaarheid en zichtbaarheid en het inzetten op verbeteringen op het gebied van website en digitale processen. Alles in een overzichtelijk maandelijkse samenwerking waarin we je als partner zoveel mogelijk ontzorgen.