Wat is growth hacking en belangrijker wat kun je ermee?

Stephan de Graaf • Pixelfarm
Stephan de Graaf
Marketing Strateeg bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met digitale marketing en nieuwe vormen van interactie. #inspiratie #passie #pragmatisch
Wat is growth hacking en belangrijker wat kun je ermee? • Pixelfarm

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een manier om je bedrijf (snel) te laten groeien met minimale middelen. Ideaal als je een start-up bent maar ook voor bedrijven die al langer bezig zijn. Growth hacking heeft als speerpunten creativiteit, online marketing, innovatie en data. Bedrijven zoals Spotify, Air BnB en Uber zijn er groot mee geworden. Alhoewel deze bedrijven bijna allemaal een SaaS of subscription business model hebben, kan growth hacking ook prima werken voor “traditionele bedrijven” in de zakelijke dienstverlening.

In dit artikel staat alles wat je moet weten over growth hacking! Dat het werkt daar zijn wij zelf het beste bewijs van; binnen een jaar van 4 naar 8 man (en vrouw) sterk (en inmiddels 12).

Samenvatting artikel

  • Hoe is het ontstaan?
  • Concrete voorbeelden van growth hacking
  • Hoe zet je het in?
  • Het growth hacking team
  • Hoe we het zelf in hebben gezet

Hoe is growth hacking ontstaan?

De term growth hacking is bedacht door Sean Ellis; een bekende investeerder en entrepreneur uit het befaamde Sillicon Valley. Als mentor en marketeer liet hij verschillende start-ups iedere keer razendsnel groeien. Dat ging fantastisch maar er ontstond elke keer een probleem als hij wegging en een vervanger voor zichzelf moest zoeken. Hij trok in zijn zoektocht namelijk alleen maar traditionele marketeers aan.

Terwijl marketing een prima manier is om marktaandeel te veroveren of een positionering te bepalen, heb je niet zoveel aan een uitgebreide strategie. Zeker niet als je als start-up weinig marketing budget hebt of jaren moet wachten totdat een strategie zich uitbetaald. Vandaar de term growth hacking; “binnen zeer korte tijd een bedrijf laten snel laten groeien”. Dat betekent experimenteren, A/B testen, optimaliseren en itereren.

TIP: bekijk ook deze video!

Je zou kunnen zeggen dat, waar de marketeer de generaal is van een conventioneel leger, de growthhacker de leider is van een guerrilla groep.

growth hacking trend

Trend grafiek van de afgelopen 5 jaar van zoekopdrachten naar growth hacking in Google

Wat is growth hacking dan precies?

Je kunt je voorstellen dat je als start-up (en dit geldt ook voor gevestigde bedrijven) een aantal doelen hebt:

  • Snel concreet resultaat behalen (omzetgroei)
  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Je doelgroep zo snel mogelijk te verleiden tot aankoop
  • Maximaal gebruik maken van je middelen

Hoe het werkt

Growth hacking is een “onconventionele” marketing methode of techniek waarbij gebruik gemaakt wordt van visie, online marketing, de juiste tools, data, techniek en creativiteit om dat ene doel te bereiken: groei. Als we growth hacking zouden opsplitsen zou je kunnen zeggen dat het altijd deze onderdelen bevat:

  1. Creativiteit: visie, ideeën, cultuur en social content –> Doel: ‘likeable’ merk creëren, pull marketing, nieuw talent aantrekken
  2. Marketing: KPI’s, online marketing tactieken(SEO, inbound, AdWords en  advertising), data & analyse –> Doel: traffic genereren en zoveel mogelijk bezoekers te converteren naar een klant
  3. Techniek: de juiste tools, marketing automation, data, development (websites, landingspagina’s) –> Doel: efficiënter werken, inzicht krijgen en optimaliseren

Ieder bedrijf is in ieder geval met twee of drie van deze onderdelen bezig (of zou dat moeten zijn). Grappig genoeg realiseerde ik me toen ik een half jaar geleden met de term in aanraking kwam, we bij Pixelfarm dat precies doen; bedrijven laten groeien door een mix van creativiteit, marketing en techniek 🙂

wat is growth hacking

Het growth hacking team

Een growth hacking team bestaat nagenoeg altijd uit de volgende rollen:

  • De growth hacker; verantwoordelijk voor de (financiële) KPI’s, inspirator en mentor die dingen in gang zet en de toon bepaalt
  • Geek; programmeur die bijvoorbeeld websites en landingspagina’s bouwt, tools inricht en processen automatiseert
  • De online marketeer; specialist met diepgaande kennis op het gebied van online advertising (Google AdWords advertising, etc.)
  • De creative; geïntegreerde creatief die multidisciplinair denkt en werkt (ontwerp + schrijven)
  • De statician; iemand die de groei meetbaar maakt en KPI’s monitort

Hoe we growth hacking zelf inzetten

In het begin van dit artikel vertelde ik dat we growth hacking zelf succesvol hebben ingezet; in 1 jaar van 4 naar 8 mensen en een flinke stijging in de omzet. Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen? Hieronder een lijst van een aantal dingen die we gedaan hebben om die groei te bereiken:

  • Nieuwe collaboration tools geïmplementeerd zoals Slack en Trello en dit ook bij klanten geïntroduceerd om sneller en transparanter te kunnen werken. Gevolg? Betere bereikbaarheid voor klanten, verbeterd contact en less email.
  • Ons eigen systeem ontwikkeld; Pixelfarm BARN waardoor tijdsregistratie, task management, begrotingen en facturatie geïntegreerd zijn. Daarbij ook de koppeling met Dropbox gemaakt. Gevolg? Een efficiënter proces.
  • Overgestapt naar een nieuw CRM met geïntegreerde marketing automation. Gevolg? Tijdsbesparing en effectievere marketing.
  • Wekelijkse stand-ups waarin drie simpele vragen gesteld worden; wat heb je deze week gedaan om Pixelfarm te laten groeien, heb je alles kunnen doen wat je de week ervoor zou doen en als dat niet gelukt is; waarom niet? Gevolg? Betere communicatie en meer betrokkenheid.
  • Onze diensten meer als product gepositioneerd om onze diensten concreter te maken. Gevolg? Het is een stuk makkelijker uitleggen wat we precies doen.
  • Onze Online Marketing efforts van pure online advertising naar SEO verplaatst. We zagen namelijk in onze analyses dat leads vanuit organische bron beter converteerde en sneller klant werden. Gevolg? Meer leads en een toename in sales.
  • Een marketing dashboard ontwikkeld voor klanten om alle Online Marketing efforts zichtbaar en meetbaar te maken met data uit bronnen als SalesForce, Google Analytics,  en AdWords. Gevolg? We kunnen makkelijker uitleggen wat onze werkzaamheden hebben op de bottom line.
  • Een gigantisch scherm op laten hangen met daarop geprojecteerd alle plannen, successen van klanten, social media chatter, ideeën en lopende zaken voor klanten. Gevolg? Meer betrokkenheid en overzicht.
  • Een killer video geproduceerd die in twee minuten uitlegt wie we zijn en wat we doen. Gevolg? Klanten, prospects en potentieel talent krijgen een veel beter beeld van ons bureau en hoeven geen pagina’s vol met teksten te lezen om erachter te komen wie we zijn.

De reden waarom growth hacking aan populariteit wint:

  • Bedrijven zijn op zoek naar substantiële groei in deze onzekere tijden en growth hacking is een goede manier om dit te bereiken
  • Growth hacking is praktisch ingestoken (de ‘getting things done’ mentaliteit) waar marketing soms wel het tegenovergestelde lijkt (veel wol weinig garen)
  • De twee centrale thema’s in growth hacking zijn toch wel innovatie en digital/online. Twee dingen die ongekend populair zijn op dit moment (en met goede reden)
  • Directie heeft geen zin om drie maanden te wachten om te kijken of een campagne effectief is

Kortom, growth hacking is in deze tijd een goede methode om op korte (en lange) termijn groei te bereiken. Ben je een marketeer en wil je meer weten over growth hacking? Dan heeft Growth Tribe een interessante crash course. Ben je ondernemer of marketeer en wil je je bedrijf binnen korte tijd flink laten groeien middels growth hacking? Neem dan zeker contact met ons op!

Stephan de Graaf • Pixelfarm
Stephan de Graaf
Marketing Strateeg bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met digitale marketing en nieuwe vormen van interactie. #inspiratie #passie #pragmatisch
Misschien vind je dit ook interessant?   #blog
BLOG / Content Marketing • Pixelfarm
BLOG / Content Marketing
Succesvolle content marketing? Gebruik deze content tactiek!
BLOG / Data & analytics • Pixelfarm
BLOG / Data & analytics
Google Analytics data filteren en segmenteren: haal meer uit je analyse!
BLOG / Online Marketing • Pixelfarm
BLOG / Online Marketing
In 2018 stijf bovenaan in Google? - inclusief zoekmachine optimalisatie checklist!

Putting our money where our mouth is #Online Marketing