Wat is growth hacking? en belangrijker wat kun je ermee?

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 14 oktober 2018

Wat is growth hacking?

Growth hacking is een manier om je bedrijf snel te laten groeien met minimale middelen. In dit artikel staat alles wat je moet weten over growth hacking! Growth hacking heeft als speerpunten creativiteit, online marketing, innovatie en data. Bedrijven zoals Spotify, Air BnB en Uber zijn er groot mee geworden. Alhoewel deze bedrijven bijna allemaal een SaaS of subscription business model hebben, kan growth hacking ook prima werken voor “traditionele bedrijven” in de zakelijke dienstverlening.

Hoe is growth hacking ontstaan?

De term growth hacking is bedacht door Sean Ellis; een bekende investeerder en entrepreneur uit Sillicon Valley. Als mentor en marketeer liet hij verschillende start-ups iedere keer razendsnel groeien. Dat ging fantastisch maar er ontstond elke keer een probleem als hij wegging en een vervanger voor zichzelf moest zoeken. Hij trok in zijn zoektocht namelijk alleen maar traditionele marketeers aan.

Terwijl marketing een prima manier is om marktaandeel te veroveren of een positionering te bepalen, heb je niet zoveel aan een uitgebreide strategie. Zeker niet als je als start-up weinig marketing budget hebt of jaren moet wachten totdat een strategie zich uitbetaald. Vandaar de term growth hacking; “binnen zeer korte tijd een bedrijf laten snel laten groeien”. Dat betekent experimenteren, A/B testen, optimaliseren en itereren.

Je zou kunnen zeggen dat, waar de marketeer de generaal is van een conventioneel leger, de growthhacker de leider is van een guerrilla groep.

Growth hacking trend

Trend grafiek van de afgelopen 5 jaar van zoekopdrachten naar growth hacking in Google

Hoe werkt growth hacking dan precies?

Je kunt je voorstellen dat je als start-up (en dit geldt ook voor gevestigde bedrijven) een aantal doelen hebt:

  • Snel concreet resultaat behalen (omzetgroei)
  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Je doelgroep zo snel mogelijk te verleiden tot aankoop
  • Maximaal gebruik maken van je middelen

Onconventionele marketing methode

Growth hacking is een “onconventionele” marketing methode of techniek waarbij gebruik gemaakt wordt van visie, online marketing, de juiste tools, data, techniek en creativiteit om dat ene doel te bereiken: groei. Als we growth hacking zouden opsplitsen zou je kunnen zeggen dat het altijd deze onderdelen bevat:

  1. Creativiteit: visie, ideeën, cultuur en social content –> Doel: ‘likeable’ merk creëren, pull marketing, nieuw talent aantrekken
  2. Marketing: KPI’s, online marketing tactieken(SEO, inbound, AdWords en  advertising), data & analyse –> Doel: traffic genereren en zoveel mogelijk bezoekers te converteren naar een klant
  3. Techniek: de juiste tools, marketing automation, data, development (websites, landingspagina’s) –> Doel: efficiënter werken, inzicht krijgen en optimaliseren
wat is growth hacking

Visueel model van van growth hacking

Het growth hacking team

Een growth hacking team bestaat nagenoeg altijd uit de volgende rollen:

  • De growth hacker; verantwoordelijk voor de (financiële) KPI’s, inspirator en mentor die dingen in gang zet en de toon bepaalt
  • Geek; programmeur die bijvoorbeeld websites en landingspagina’s bouwt, tools inricht en processen automatiseert
  • De online marketeer; specialist met diepgaande kennis op het gebied van online advertising (Google AdWords advertising, etc.)
  • De creative; geïntegreerde creatief die multidisciplinair denkt en werkt (ontwerp + schrijven)
  • De statician; iemand die de groei meetbaar maakt en KPI’s monitort

Hoe we growth hacking ingezet wordt

In het begin van dit artikel vertelde ik dat we growth hacking zelf succesvol hebben ingezet. Hieronder een lijst van een aantal dingen die we gedaan hebben om groei te bereiken:

  • Nieuwe collaboration tools geïmplementeerd zoals Slack en Trello en dit ook bij klanten geïntroduceerd om sneller en transparanter te kunnen werken. Gevolg? Betere bereikbaarheid voor klanten, verbeterd contact en minder email.
  • Ons eigen systeem ontwikkeld; Pixelfarm BARN waardoor tijdsregistratie, task management, begrotingen en facturatie geïntegreerd zijn. Daarbij ook de koppeling met Dropbox gemaakt. Gevolg? Een efficiënter proces.
  • Overgestapt naar een nieuw CRM met geïntegreerde marketing automation. Gevolg? Tijdsbesparing en effectievere marketing.
  • Wekelijkse stand-ups waarin drie simpele vragen gesteld worden; wat heb je deze week gedaan om te groeien, heb je alles kunnen doen wat je de week ervoor zou doen en als dat niet gelukt is; waarom niet? Gevolg? Betere communicatie en meer betrokkenheid.
  • Onze diensten meer als product gepositioneerd om onze diensten concreter te maken. Gevolg? Het is een stuk makkelijker uitleggen wat we precies doen.
  • Onze Online Marketing efforts van pure online advertising naar SEO verplaatst. We zagen namelijk in onze analyses dat leads vanuit organische bron beter converteerde en sneller klant werden. Gevolg? Meer leads en een toename in sales.
  • Een marketing dashboard ontwikkeld voor klanten om alle Online Marketing efforts zichtbaar en meetbaar te maken met data uit bronnen als SalesForce, Google Analytics,  en AdWords. Gevolg? We kunnen makkelijker uitleggen wat onze werkzaamheden hebben op de bottom line.
  • Een gigantisch scherm op laten hangen met daarop geprojecteerd alle plannen, successen van klanten, social media chatter, ideeën en lopende zaken voor klanten. Gevolg? Meer betrokkenheid en overzicht.

Waarom growth hacking aan populariteit wint:

  • Bedrijven zijn op zoek naar substantiële groei in deze onzekere tijden en growth hacking is een goede manier om dit te bereiken
  • Growth hacking is praktisch ingestoken (de ‘getting things done’ mentaliteit) waar marketing soms wel het tegenovergestelde lijkt (veel wol weinig garen)
  • De twee centrale thema’s in growth hacking zijn toch wel innovatie en digital/online. Twee dingen die ongekend populair zijn op dit moment (en met goede reden)
  • Directie heeft geen zin om drie maanden te wachten om te kijken of een campagne effectief is

Groeien met growthhacking?

Kortom, growth hacking is in deze tijd een goede methode om op korte (en lange) termijn groei te bereiken. Ben je een marketeer en wil je meer weten over growth hacking? Dan heeft Growth Tribe een interessante crash course. Ben je ondernemer of marketeer en wil je je bedrijf binnen korte tijd flink laten groeien middels growth hacking? Neem dan zeker contact met ons op!