10 tips voor meer conversie op je landingspagina’s

Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met digitale marketing en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 19 februari 2019

Data & Analytics Online Marketing

Conversie optimalisatie of CRO (Conversion Rate Optimization) is vaak een belangrijk onderdeel bij online marketing. Je wilt tenslotte dat de bezoekers die je landingpages bezoeken ook daadwerkelijk wat kopen of contact opnemen. Vaak kun je met een paar simpele ingrepen je landingspagina’s al meer dan 100% beter laten presteren en converteren!

Pixelfarm gebruikers tip Website optimaliseren? Bekijk onze website optimalisatie diensten.

1. Analyseer je landingspagina

Zorg in eerste instantie dat je je huidige landingpages grondig analyseert. Hoeveel bezoekers krijgen deze pagina’s dagelijks, hoeveel organisch verkeer krijg je via Google binnen en hoeveel via Adwords? Daarnaast is het belangrijk om te kijken naar de indicatoren die aangeven dat je landingpage niet goed presteert:

  • Bounce rate
  • Doorklikratio
  • Source (waar komt het verkeer vandaan?)
  • Time on page (hoelang verblijven ze op je pagina)
  • Kwaliteitsscore in Google Adwords

Deze kenmerken zijn bepalend voor het succes van je landingpages. Heb je bijv. een lage kwaliteitsscore in Google dan is het vaak zo dat de content op je landingpage niet aansluit op de behoefte van de bezoeker. Ook betekent een lage kwaliteitsscore dat je meer moet betalen per klik.

Een hoge bounce geeft aan dat je bezoekers niet hebben gevonden wat ze zochten. Al deze kenmerken zijn erg belangrijk in het bepalen hoe goed je landingpage presteert. Een goede tool om bovenstaande te meten is Google Analytics.

TIP: Als je Google Analytics al gebruikt, stel dan een rapport in per landingspagina zodat je in één oogopslag alle data tot je beschikking hebt.

2. Zorg voor duidelijkheid op je landingpages

Bezoekers hebben weinig tijd; zorg dat je landingspagina een duidelijk doel nastreeft en een zeer concreet aanbod heeft.

Je kunt hierbij de volgende elementen gebruiken om alle informatie duidelijker te presenteren:

  • Gebruik duidelijke en korte teksten
  • Gebruik kopjes en headers (bezoekers “scannen” eerst een pagina)
  • Gebruik dikgedrukte en italic teksten om bepaalde woorden te benadrukken
  • Gebruik tabellen om een vergelijking te maken
  • Gebruik bullet lists en nummering om een alinea krachtig samen te vatten
  • Gebruik een zeer duidelijke Call To Action
  • Gebruik eventueel video

3. Zorg voor zo min mogelijk afleiding

Navigatie en andere elementen die op heel je website aanwezig zijn hoeven wellicht niet op je landingpages aanwezig te zijn. Je hebt namelijk maar één doel, de bezoekers zo snel mogelijk converteren.

4. Zorg voor extreem goede content!

Er zijn twee soorten landingpages; short- en long copy. Beide hebben voordelen en nadelen en zijn voor verschillende doelen geschikt. Zo is een short-copy pagina erg geschikt voor bezoekers die actief op zoek zijn, long copy pages kunnen prima zijn voor bezoeker met een latente behoefte. Welke je ook kies, zorgt dat je teksten extreem goed zijn. Dit zorgt namelijk dat:

  • Je als bedrijf meer vertrouwen wekt bij je potentiële afnemer
  • De kans dat je pagina gedeeld wordt via social media vele malen groter is (dit zorgt ook weer voor een betere search engine ranking)
  • Je beter gerankt wordt in zoekmachines
  • Je kwaliteitsscore in Google Adwords omhoog gaat, wat resulteert in minder CPC (cost per click)

Let ook op de vorm: een spelfout of klungelig geschreven landingspagina is voor mij persoonlijk in ieder geval reden om direct af te haken.

Uiteraard zou elke vorm van content die je gebruikt op je landingspagina van goede kwaliteit moeten zijn. Video en fotografie spelen namelijk ook een grote rol in branding en beleving.

5. Besteed tijd aan het ontwerp van je landingspagina

Typisch interactie ontwerp

Als creatief bureau vinden wij ontwerp of design vanzelfsprekend erg belangrijk 🙂 Daar is ook een goede reden voor; het werkt! Een ontwerper zorgt er namelijk voor:

  • Dat de landingspagina een ideale mix is tussen beleving en verkoop
  • Dat de landingpage helder en duidelijk is
  • De informatie flow op de meest ideale manier wordt weergegeven
  • Sommige elementen meer aandacht krijgen dan andere

TIP: lees ook eens onze case voor Exact software waar we met voornamelijk ontwerp de conversie van een landingspagina met 43% hebben kunnen verbeteren!

6. Big buttons are beautiful

De call to action op jouw landingspagina is het meest belangrijke element. Zorg er dus voor dat deze voldoende groot en onderscheidend is in kleur en eventueel vorm.

7. Verleiden in plaats van verkopen

In plaats van een direct sale te willen maken, kan het soms ook de moeite lonen om bijvoorbeeld een download in de vorm van een whitepaper ter beschikking te stellen of een andere soort “freebie” aan te bieden om de bezoeker te verleiden zijn gegevens achter te laten. Sommige verkopen zijn namelijk niet geschikt om in één keer te sluiten. Vooral in B2B kan een freemium prima werken om een lead te genereren die uiteindelijk kan converteren naar een betalende klant.

8. Zorg voor een goede en aparte mobile experience

Zorg dat je landingpages responsive of adaptive zijn en spits je landingpage helemaal toe op de mobiele bezoeker. Er zijn teveel regels en tips voor een optimale mobile experience om ze in dit artikel te vatten maar hier zijn een aantal generieke en praktische tips:

  • Zorg voor grote touch area’s
  • Gebruik native interactie elementen (bijv. swipen)
  • Keep it short, sweet en simple
  • Gebruik foto’s die geschikt zijn voor retina en gebruik SVG’s waar mogelijk

9. Optimaliseer met heatmaps en A/B testen

Een heatmap laat zien waar de meeste click activiteit is en waar bezoekers daadwerkelijk naar kijken. Dit levert waardevolle info op om je landingspagina verder te tweaken en te optimaliseren.

A/B of split testen is een test die doet waarbij je twee versies van je landingpage maakt en kijkt welke het beste presteert. Je kunt hiermee bijv. kijken of meer of minder tekst het beste werkt, je een button anders moet positioneren of welke koptekst het beste werkt. A/B testen heeft overigens alleen zin als je veel verkeer op je landingspagina krijgt en de veranderingen significante impact hebben.

10. Expert tools om je te helpen

Hieronder een lijst met een aantal tools om je data inzichtelijk te krijgen, je landings pagina’s te optimaliseren en je leven wat makkelijker te maken als online marketeer 🙂

Optimizely
Tool om A/B testen uit te voeren. Sweet & simple en niet onbelangrijk; relatief goedkoop (vanaf 17$ per maand). Ook SilverbackInspectlet en Visual Website Optimizer doen ongeveer hetzelfde.

Usertesting
Een platform waarbij een gebruiker uit jouw doelgroep een specifieke opdracht krijgt voor je website en je de resultaten kunt bekijken in de vorm van een video. Je kunt dit één keer gratis doen. Aanrader!

Crazy Egg
Crazy Egg is een heat mapping tool. Relatief goedkoop (vanaf 9 $ per maand).

Qualaroo
Een enquête tool voor op je website.

Five Second Test
Geweldige test tool. Je plaatst je ontwerp en je geeft een opdracht mee (bijv. vind een manier om naar pagina X te navigeren). Een willekeurige tester krijgt deze opdracht mee en krijgt het ontwerp 5 seconden te zien en geeft zijn antwoord. Een briljante manier om te zien of jouw landingpage ontwerp wel echt zo helder en duidelijk is.

Bonustip: lees ook ons artikel over conversie optimalisatie en het LIFT model
There you have it! Een aantal belangrijke tips om je landingpages te optimaliseren en je conversie te verhogen.