Hoe word je beter gevonden op Google?

Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met digitale marketing en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 13 november 2019

Data & Analytics Websites Zoekmachine optimalisatie

Een betere vindbaarheid in Google; iedereen knokt er hard voor om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te staan. Op het web zijn hon-der-den factoren te vinden die mogelijk een invloed hebben op de ranking. Het grootste deel van deze bevindingen zijn echter niet veel meer dan geruchten, maar toch zijn er genoeg factoren die ook echt (door Google) zijn bewezen. Hieronder in willekeurige volgorde de meest belangrijke factoren die je helpen naar een betere positie in Google!

Domein Factoren

  • Topleveldomein (TLD)
    Een topleveldomein is het laatste deel van de domeinnaam (.com, .net, .org etc.). Wanneer je in een specifiek land of regio gezien wil worden, is het verstandig om gebruik te maken van een ccTLD (Country Code Top-Level Domain). Een Nederlandse website zal in alle waarschijnlijkheid gebruik maken van de Nederlandse ccTLD, oftewel .nl.
  • Domein autoriteit
    Domein autoriteit is eigenlijk geen ranking factor, maar desondanks is dit een zeer belangrijk punt om te vermelden. Domein autoriteit is ooit door het Amerikaanse Moz bedacht om de betrouwbaarheid van jouw website in te schatten. Daarbij kan de score van jouw website vergeleken worden met andere (concurrerende) websites. De waarde van een domein autoriteit, oftewel een cijfer tussen 0 en 100, is een goede indicatie hoe jouw website scoort in de zoekmachines.
  • Trefwoord in domeinnaam:
    Wanneer een domeinnaam bestaat uit een of meerdere zoekwoorden, zal dit zeker een positieve invloed hebben op de ranking.
  • Exact Match Domain (EMD):
    Trefwoorden die een exacte match zijn met een domeinnaam, oftewel EMD’s, geven een website een flinke boost in de ranking. Dit heeft echter alleen een positief effect wanneer je een website hebt van hoge kwaliteit. EMD’s die een website hebben van lage kwaliteit (bijvoorbeeld: www.iphone6kopen.nl), worden door Google echter flink afgestrafd. Marketingfacts heeft hier een interessant artikel over geschreven.
  • Trefwoord in subdomeinnaam:
    Net als bij het hoofddomein, zorgt een of meerdere trefwoorden in een subdomein ook voor een boost in de ranking. Het nadeel van een subdomein is dat Google deze echter ziet als een afzonderlijke website (ten opzichte van het hoofddomein). Hierdoor wordt er ook altijd afgeraden een blog als subdomein in te stellen.

TIP! Benieuwd naar de domein autoriteit van jouw website? Check het hier met de Open Site Explorer van Moz!

Pagina Factoren

  • Mobile-friendly webdesign:
    Sinds april 2015 is het hebben van een mobielvriendelijke website ook een ranking factor geworden. Het hebben van een mobielvriendelijk ontwerp zorgt (bij mobiele gebruikers) voor een flinke boost in de organische zoekresultaten. Ook wordt er apart aangegeven wanneer deze sites ‘mobile-friendly’ zijn. Daarom is het hebben van een responsive website nu alsmaar belangrijker geworden.
  • Laadtijd van jouw website:
    Ook de laadtijd van jouw website is een ranking factor. Wanneer een website 2 seconden erover doet om een pagina te laden, zal deze beter scoren dan een website die in 5 seconden de volledige pagina heeft geladen. Google Chrome maakt immers gebruik van gebruikersdata om te achterhalen hoe snel de laadtijden van een webpagina zijn.

TIP: Dit kun je checken in Google Analytics of Google Search Console!

  • SSL-certificaat:
    Google bevestigde in hun Web Master Central Blog dat een website met SSL meer voorrang krijgt dan een website die er geen heeft. Wanneer er ‘HTTPS’ in plaats van ‘HTTP’ voor een domein staat, kan zowel Google als de gebruiker zien dat het om een veilige website gaat die voorzien is van een SSL-certificaat.
  • Trefwoord in titel:
    De ‘title tag’, oftewel de titel, is een HTML-code die een korte omschrijving geeft van het onderwerp van een webpagina. Wanneer een zoekwoord in de titel wordt gevonden, zal dit een sterk relevantie signaal naar Google sturen.
  • Titel begint met trefwoord:
    Ondanks dat een trefwoord in de titel al voor een flinke boost zorgt, zegt Moz dat deze nog effectiever zal zijn wanneer deze aan het begin van de titel staat (in plaats van in het midden of het einde van de titel).
  • Lengte van titel:
    De lengte van een titel heeft ook invloed op de rankings. Omdat Google niet meer dan 65 karakters laten zien van een titel, is het belangrijk dat jouw titel onder dat aantal zit. Ga je er overheen, dan loop je kans een paar plekken in de ranking te zakken.
  • Content lengte:
    Hoewel er vaak wordt gedacht dat pagina’s met weinig tekst (300-550) woorden een beter resultaat opwekt dan pagina’s met veel tekst (+1000), heeft SERPIQ het tegendeel bewezen.
  • Trefwoorden in meta-description tag:
    Een of meerdere trefwoorden in de meta-description is een ranking factor, mits het trefwoordgebruik ook relevant is met de content van de pagina.
  • Unieke en waardevolle content:
    Google geeft aan hun ogen open te houden voor websites die weinig vernieuwing of zelfs geautomatiseerde content hebben. Zelfs wanneer er content van kwalitatief goede websites wordt gebruikt (of beter gezegd: gekopieerd), zal je hierdoor een paar plaatsen in de ranking komen te zakken. Zorg daarom voor unieke content!
  • Trefwoord aan het begin van een pagina/artikel:
    Wanneer een zoekwoord in de eerste 100 woorden van een artikel voorkomt, wordt er een sterker relevantie signaal naar Google gestuurd dan wanneer deze later voorkomt.
  • Keyword Density:
    Een trefwoord herhaaldelijk laten terugkeren in de tekst is een ranking factor. Hoewel keyword density niet zo’n sterke boost geeft als in het verleden, is het alsnog ontzettend belangrijk dat de trefwoorden ca. 2% van de algehele content is. Overmatig gebruik van trefwoorden (oftewel keyword stuffing) zorgt er zelfs voor dat je een paar plaatsen in de zoekresultaten komt te zakken.
  • Trefwoord volgorde:
    Wanneer een combinatie van zoekwoorden in dezelfde volgorde voorkomt op een webpagina, zal dit een relevantiesignaal naar Google sturen.
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen:
    Wanneer er zoekwoorden voorkomen in de bestandsnaam, titel, alt text, description en caption van een afbeelding, zal dit voor een flinke boost zorgen.
  • Schaal content updates:
    Het toevoegen of verwijderen van complete alineas wordt gezien als een sterkere update dan wanneer er slechts een paar woorden worden toegevoegd of de volgorde is aangepast.
  • Frequentie pagina updates:
    Hoe vaak wordt de pagina geupdated? Dagelijks, wekelijks, jaarlijks of om de 5 jaar? De frequentie van de pagina updates spelen ook een rol in de frisheid van een website en is ook zeker een ranking factor.
  • Sleutelwoorden in H1, H2 en H3 Tags:
    H1, H2 en H3 tags zijn titels en tussenkoppen van een pagina en spelen zeker een rol wanneer een trefwoord hierin voorkomt.
  • Supplementary content:
    Supplementary content bestaat onder andere uit converters, calculators en interactieve recepten. Wanneer deze hulpvol zijn en iets toevoegen aan de algehele content, kunnen deze volgens dit document een kwaliteitsfactor opwekken bij Google.
  • Prioriteit van pagina’s in de sitemap:
    De prioriteit die een pagina krijgt via de sitemap (.xml-bestand) kan een positieve invloranking. Hiermee kan Google beter afstemmen welke pagina’s de meeste prioriteit hebben.
  • Leeftijd pagina:
    Hoewel Google meer voorkeur geeft aan frisse content, kan een oudere webpagina (die regelmatig wordt geupdated) een betere ranking krijgen dan een compleet nieuwe pagina.
  • Contactpagina:
    Google heeft aangegeven meer voorkeur te geven aan websites die voorzien zijn van contactgegevens. Houd er rekening mee dat de contact- en adresgegevens volledig en up-to-date zijn, aangezien je daarmee ook in Google Maps gevonden kan worden.

Backlink Factoren

  • Aantal externe links:
    Ook het plaatsen van externe links is een belangrijke ranking factor. Deze hebben immers ook invloed op jouw domein en pagina autoriteit. Wanneer je meerdere externe links in de content plaatst, zal dit een sterk relevantie signaal naar Google sturen.
  • Aantal interne links:
    Naast externe links is het plaatsen van interne links ook een ranking factor. Google heeft hierdoor meerdere wegen om andere pagina’s van jouw website te bereiken en kan deze dan nog makkelijker indexeren.
  • Kwaliteit externe links:
    Uitgaande links naar kwalitatief goede websites geeft een meer vertrouwelijk signaal naar Google dan wanneer er gelinkt wordt naar websites van lage kwaliteit.
  • Relevantie externe links:
    Wanneer een uitgaande link relevant is voor de content van de website, geeft dit een sterk signaal naar Google. Voorbeeld hiervan is wanneer er in een blogpost van een marketing bureau een externe link plaatst naar een andere marketing gerelateerde website.