Google Analytics data filteren en segmenteren: haal meer uit je analyse!

Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met digitale marketing en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 2 november 2018

Data & Analytics Online Marketing Websites

Haal meer uit je data analyse met geavanceerde data filtering in Google Analytics! De basis data zoals hoeveel bezoekers (of eigenlijk gebruikers) en tijd dat ze op je website verblijven is vrij snel gevonden. Waarschijnlijk ben je ook bekend met zaken als bounce rate. De eerste dingen waar ik een paar jaar geleden zelf tegenaan liep met Google Analytics waren die lonkende buttons “content grouping” (of in het Nederlands: content groepen), “filters” en “segments”. In dit artikel alles

Google Analytics filters segmenten content groepen tip

Onderaan dit artikel vind je een handige infographic met alle verschillende filter opties!

Filters, segmenten en content groepen zijn zeer waardevolle instrumenten om precies de juiste data te kunnen zien. Normaal pakt Google Analytics bij elke weergave al je verkeer. Erg leuk maar als je meer dan een paar duizend bezoekers naar je website of webshop trekt wil je waarschijnlijk iets meer inzicht in bepaalde groepen gebruikers.

Over account, property en weergave

Zoals je kunt zien in deze afbeelding is de hiërarchie in Google Analytics als volgt;

  1. Organisation – je bedrijf
  2. Account – bedrijf of bedrijfsonderdeel
  3. Property – een website of mobiele applicatie
  4. View – de daadwerkelijke weergave van je Google Analytics data.

Weergave als eerste filtermogelijkheid

Zoals je boven hebt kunnen lezen is een view (of weergave) de daadwerkelijk weergave van je Google Analytics Data. Je kunt voor je website één weergave hebben maar vaak is het handig om meerdere weergaves te hebben. Zo wil je eigenlijk alle bezoeken uitgesloten hebben en wil je wellicht ook een weergave hebben voor alleen Nederland. In dat geval maak je drie weergaves aan en pas je daar je filter op toe.

Belangrijk – filters die je toepast op je weergaves hebben een definitief effect. Dus als je ze later verwijderd of aanpast gebeurd dat niet met terugwerkende kracht.

De volgende drie gefilterde weergaves zijn vrij standaard;

  • Raw data – de standaard weergave zonder enige filters (hoef je dus niets voor te doen)
  • IP uitgefilterd – de standaard weergave met een filter toegepast die bezoeken vanaf het interne IP nummer (van je bedrijf) eruit filtert.
  • Subdomein – als je bijv. ingelogd.jouwdomein.nl hebt draaien maak je een filter aan van het type subdirectory

Segmenten

Op een weergave of view kun je weer andere filters toepassen waaronder segmenten. Segmenten zijn een enorm waardevol instrument om bepaalde gebruikersgroepen te isoleren. Een segment is een groep gebruikers die aan één of meerdere kenmerken voldoen. Standaard heeft Google Analytics al een aantal standaard segmenten zoals: gebruikers die geconverteerd zijn, bron (organisch verkeer, betaald verkeer, etc.), bezoekers die gebounced zijn, leeftijdsgroepen en geslacht.  Ook “alle gebruikers” is eigenlijk een segment.

Daarnaast kun je dus je eigen segmenten aanmaken. Extreem handig 🙂 Zo wil je misschien in een bepaald rapport kunnen zien;

  • De doelgroep zien die gemiddeld meer dan 1 blog bezoekt
  • Wie in één sessie voor meer dan 500 euro producten heeft besteld in je webshop
  • Bezoekers die meerdere keren besteld hebben in je webshop
  • Hoe gebruikers die een bepaalde funnel hebben doorlopen het doen t.o.v. reguliere gebruikers

Vooral deze laatste is interessant. In je segment kun je namelijk een “sequence” aangegeven, oftewel een bepaald pad wat gebruikers hebben genomen.

Hoe pas je een segment toe?

Google Analytics segment toepassenHierboven zie je hoe je een segment toepast. Een segment kun je in elk rapport van Google Analytics weergeven! Enorm handig dus!

Hoe maak je een segment?

Eenvoudig, ga naar de instellingen van je weergave en klik op nieuw segment toevoegen. Je kunt ook een aantal pre-build segmenten gebruiken die andere gebruikers reeds gemaakt en gedeeld hebben. Dan kies je i.p.v. “nieuw segment”, “import from Gallery”.

Belangrijk

  • Segmenten zijn persoonlijk (andere gebruikers zien dit dus niet standaard, je kunt ze wel met andere gebruikers delen)
  • Segmenten werken met terugwerkende kracht (in tegenstelling tot bijv. content groepen en weergaves). Kortom je kunt ze direct gebruiken.
  • Segmenten worden gedeeld over alle accounts waar je toegang toe hebt

Content groepen

Zeg eens eerlijk, hoe vaak ga je naar gedrag, site inhoud en dan alle pagina’s om te zien welke van je pagina’s het het beste doen? Join the club 🙂 Als je op een gegeven moment honderden of duizenden pagina’s hebt is dat niet meer te doen. Dan is het tijd om met content groepen te gaan werken. De naam zegt het al; content groepen zijn een manier om je content te groeperen of eigenlijk clusteren in Google Analytics.

Waarom content groepen?

Content groepen stellen je in staat om een gefilterde weergave te maken van je content. Stel je deze situatie eens voor;

  • Je wilt je blog content in Analytics zien op basis van onderwerp
  • Je wilt het aantal sessies in je webshop zien op basis van productcategrorie
  • Je hebt meerdere locaties en wilt je gebruikers zien per locatie en locatiegerelateerde pagina’s
  • Je wilt kunnen zien hoeveel gebruikers er op je landingspagina’s binnenkomen
  • Je wilt weten hoeveel gebruikers er in de oriëntatie, informatie en transactie inhoud van je website er zijn. Dan kun je een content groep aanmaken voor de oriëntatie fase (bijv. blogs, uitlegpagina’s, etc.), een content groep voor de informatie fase (diensten, producten, factsheets, etc.) en een content groep voor de transactiefase (conversiepagina’s, afrekenstraat, etc.)
  • Je wilt zien hoe vaak je error pagina’s worden bezocht

Dit kan allemaal met content groepen! Je kunt in je content groepen zogenaamde rule definitions maken. Met deze rule definitions kun je aangeven welke clusters je voor je content wilt gebruiken. Voorbeeld; de naam van content groep is “blog” en je rule definitions zijn; “online marketing”, “websites”, “fun”, kortom op basis van categorie. Je kunt ook prima een content group aanmaken met definities als “how to’s”, “commercieel”, “columns”.

Content groepen in de praktijk

Content groepen in Google Analytics

De content groepen vind je, zoals je hierboven kunt zien, in het Behavior (gedrag) –> Alle Pages (alle pagina’s) rapport. Hier kun je je content grouping selecteren.

Hoe stel je content grouping in?

Simpel 🙂 In het configuratie menu van Analytics kun je bij je weergave de knop “Content Grouping” vinden. Het instellen zelf van content groepen is zo breed en divers dat we daar een heel artikel aan kunnen wijden 🙂 Hieronder vind je nog een video over content grouping (en ook channel grouping).

Belangrijk

  • Je kunt maximaal 5 content groepen aanmaken in Google Analytics
  • Als je een contentgroep aanmaakt zie je geen gegevens met terugwerkende kracht. Kortom de content groepen gaan pas vanaf dat moment in.

Om alle datafilter mogelijkheden in Google Analytics overzichtelijk te krijgen hebben we deze handige infographic voor je gemaakt!

Datafiltering in Google Analytics

Handige infographic met verschillende filter mogelijkheden in Google Analytics

Hopelijk is datafiltering binnen Google Analytics je nu iets duidelijker 🙂 Als professioneel online marketing bureau helpt Pixelfarm ondernemers, bedrijven en merken meer uit hun data te halen. Kom een keer vrijblijvend langs voor een kopje Nespresso!