Waarom is online branding zo belangrijk?

Stephan de Graaf
Stephan de Graaf

Marketing Strateeg bij en eigenaar van Pixelfarm. Dagelijks bezig met digital marketing, innovatie en nieuwe vormen van interactie.

⏰ 23 augustus 2018

Bewust en onbewust identificeren we onszelf met allerlei merken. Je hebt ongetwijfeld een voorkeur voor Bol.com of Coolbue of voor BMW of Mercedes. Daar zit een hele psychologie achter, maar belangrijk om te weten is dat alles wat een merk communiceert, zorgt voor een bepaalde uitstraling waar we onszelf wel of niet mee identificeren. Als je online wilt groeien als bedrijf is het investeren in je (online) merk extreem belangrijk.

Lees ook dit artikel over de ROI van branding en hoe je het meetbaar maakt.

Wat is branding?

Branding is het positioneren van een merk in de markt. Dat betekent dat je merkpersoonlijkheid, merkbelofte, kernwaarden, competenties, visie & missie en differentiatie duidelijk zijn. Vooral voor je doelgroep, maar ook zeer zeker voor jezelf. Je wilt tenslotte dat je collega’s / medewerkers je merk ademen. Door continu signalen af te geven (communicatie) creëert een merk bewust en onbewust een bepaalde voorkeur (of afkeer) bij consumenten of de zakelijke markt. Daarbij is het belangrijk om te begrijpen dat zelfs het kleinste signaal een merk kan maken of breken. Een voorbeeld; als ik bij een grote corporate over de vloer kom die miljoenen investeert in campagnes, maar ze schenken smerige koffie dan heeft dat invloed op mijn perceptie van dat merk.

Wat is online branding?

‘Online branding’ is niet heel anders dan ‘offline branding’ met het grote verschil dat je niet altijd invloed hebt op de conversatie rondom jouw merk. Daarnaast heb je natuurlijk met allerlei factoren te maken die bepalen of jouw doelgroep je merk wel ziet. Dat betekent dat online branding of het opbouwen van een online merk net iets ingewikkelder is. Daarnaast is het zo dat de hoeveelheid aan media, devices, externe platformen en toenemende regelgeving omtrent privacy het lastig maken om te zorgen dat jouw doelgroep altijd op het juiste moment de juiste boodschap ziet. Als we het over online branding hebben, bestaat dat uit een aantal onderdelen;

  • Je website
  • Je social media en dan met name de content die je hier publiceert
  • Je directe contact kanalen zoals bijv. chat
  • E-mail marketing
  • Online advertising zoals Google Adwords of display marketing
  • Externe websites zoals review websites

Wees een magneet

Stel je dit eens voor; je wilt nieuwe schoenen kopen en je tikt in op Google ‘hippe damesschoenen’. Je ziet drie advertenties van onbekende webshops en je klikt er eentje aan. Waarom klik je precies op die ene advertentie? En hoelang duurt het voordat je die beslissing hebt genomen? Waarschijnlijk een mix van gevoel en ratio. De advertentie moet iets zeggen over prijs, collectie, etc. maar je zult waarschijnlijk ook deels door de naam van de webshop en tone of voice getriggered worden. Kortom, een bepaald gevoel dat je hebt bij een van de advertenties.

TIP: op zoek naar een manier om je merk écht online op de kaart te zetten? Bekijk onze online branding diensten.

Stel je eenzelfde situatie nu eens voor, maar dan dat je op zoek bent naar een nieuwe TV. Zoek je in Google op ‘Ultra HD 4K TV’ of Google je naar ‘Mediamarkt’ of ga je zelfs rechtstreeks naar Coolblue.nl? Merken die je allebei kent, vertrouwt en waar je ‘een bepaald gevoel bij hebt’.

Dit laatste geeft aan dat branding écht van levensbelang is. Als online marketing bureau doen wij veel Adwords campagnes, maar we zien ook dat online branding steeds belangrijker wordt. Dit komt enerzijds door het toenemend aantal concurrenten, maar ook omdat consumenten snelheid en gemak willen en vooral geen gezeur. Waarom zou ik als consument tenslotte bij een onbekende webshop iets bestellen en het risico lopen dat de TV niet op tijd geleverd wordt? Een bekend merk zorgt dus ook voor vertrouwen.

Ook qua ROI (return in investment) zou je kunnen beargumenteren dat branding uiteindelijk effectiever is dan pure online marketing. Dat heeft ermee te maken dat door toenemende concurrentie advertentieprijzen steeds hoger worden en het dus belangrijk is dat jouw merk de voorkeur geniet zodat de ‘scoringskans’ hoger wordt. Ditzelfde geldt in mindere mate voor content marketing inspanningen.


Video van Neil Patel over branding

Positionering

Zoals gezegd is de positionering van je merk ook belangrijk. Bol.com is van origine bekend van boeken, maar is inmiddels een groot platform waar je echt alles kunt bestellen, ook sneakers. Handig natuurlijk maar als ik nieuwe sneakers wil, zal ik me sneller aangetrokken voelen tot een webshop die zich volledig toe heeft gelegd op sneakers. Waarom? Omdat ik als consument een sneaker webshop percipieer als specialist. Een specialist heeft waarschijnlijk net dat paar sneakers wat ik wil hebben.

Branding blog wij maken het verschil

 

 

Transitie van prijsvechter naar merk

Een ander goed voorbeeld waarbij branding (of liever gezegd positionering) een grote rol speelt zijn prijsvechters. Sunweb en de Lidl zijn twee goede voorbeelden van échte prijsvechters die op een gegeven moment de keuze hebben gemaakt om meer in te zetten op merkbeleving en kwaliteit waarbij de kernboodschap niet per se veranderde (wij zijn de goedkoopste). Waarom? Omdat prijs je in eerste instantie veel klanten oplevert maar uiteindelijk niet zorgt voor loyale klanten die binding hebben met jouw merk. Prijs is iets wat niet van jezelf is, er kan zo een concurrent op de markt komen die marktaandeel wil kopen en het zo voor nog goedkopere prijzen doet. Als klanten in eerste instantie bij je komen vanwege de prijs dan zijn ze ook zo weer weg als iemand het nog goedkoper aanbiedt.

Alleen maar online of ook offline?

Als online bureau doen wij heel veel digital en online maar erkennen daarbij zeker ook de kracht van offline. Een gigantisch billboard langs de snelweg of een glimmende brochure maakt je merk letterlijk tastbaarder en zichtbaarder. Dat betekent ook een stuk vertrouwen wat je daarbij uitstraalt.

Online branding, wat levert het op?

Wil je weten wat online branding écht oplevert? Lees dan ook zeker dit artikel even!

Zoals je hebt kunnen lezen is branding dé manier om merkvoorkeur te creëren bij jouw doelgroep. Wil je meer weten over (online) branding, neem dan eens contact met ons op of lees meer over wat wij doen met online branding.