SEO en SEA: het verschil en hoe ze elkaar perfect aanvullen

Kimberley
Kimberley Venneman

SEO-specialist bij Pixelfarm. Dagelijks bezig met het schrijven van boeiende teksten en het optimaliseren van zowel de content als de technische aspecten van verschillende websites.

⏰ 26 mei 2023

SEO en SEA combineren

In de wereld van online marketing worden vaak twee termen genoemd: zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Beide zijn gericht op het verbeteren van de zichtbaarheid van een website in zoekmachines, maar ze kennen een aantal verschillen. Het is belangrijk om te begrijpen dat SEO en SEA elkaar aanvullen om een sterke online aanwezigheid op te bouwen. We leggen het allemaal uit in dit artikel. Lees maar mee!

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO en SEA zijn beide vormen van zoekmachine marketing, maar ze verschillen in aanpak en doelstellingen.

SEO, oftewel Search Engine Optimization, gaat over het optimaliseren van je website zodat ‘ie goed scoort in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Je optimaliseert je content, gebruikt slimme zoekwoorden en bouwt links op om hoger te ranken. Het is een langetermijnstrategie die zorgt voor toenemend verkeer op een stabiele en duurzame wijze.

Aan de andere kant hebben we SEA, wat staat voor Search Engine Advertising. Hierbij wordt betaald om een prominente plek te veroveren in de zoekresultaten. Het mooie is dat je met SEA direct resultaat ziet, maar het kan ook behoorlijk in de papieren lopen.

Dus, in het kort: SEO is de lange weg, waarbij je ‘gratis’ verkeer binnenhaalt, terwijl SEA de snelle route is met advertenties waar je voor moet betalen. Ze hebben allebei hun voordelen en kunnen elkaar goed aanvullen, afhankelijk van je doelen en budget.

verschillen seo en sea

SEO en SEA combineren

Als je deze twee verschillende marketing methoden combineert, dan bundel je de krachten om je online aanwezigheid een flinke boost te geven. SEO draait om het optimaliseren van je website voor organische zoekresultaten, terwijl SEA draait om het betalen voor advertenties in zoekmachines. Door deze twee benaderingen te mixen, kun je profiteren van zowel de langdurige voordelen van SEO als de snelle zichtbaarheid van SEA. Je zoekt naar relevante zoekwoorden en gebruikt ze zowel in geoptimaliseerde content voor SEO als in je SEA-campagnes. Zo vergroot je je kansen om zowel organisch als betaald verkeer naar je website te trekken. Het beste van alles is dat zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren elkaar kunnen versterken. Je kunt inzichten uit je SEA-campagnes gebruiken om je SEO-strategieën aan te scherpen en andersom. Dus, door deze twee krachtige technieken samen te voegen, kun je je online aanwezigheid een flinke boost geven en je doelgroep effectief bereiken.

Meer zichtbaarheid = meer vertrouwen

Als je zichtbaar bent in zowel advertenties als de organische zoekresultaten, creëer je vertrouwen bij (potentiële) klanten. Je website wordt als professioneel gezien, waardoor de geloofwaardigheid van je bedrijf toeneemt. Dit heeft invloed op het doorklikpercentage (CTR) van je website en het aantal conversies. Naast het feit dat je daadwerkelijk meer plek inneemt in de zoekresultaten en dus beter zichtbaar bent, is het dus psychologisch gezien ook interessant om met SEO en SEA aan de slag te gaan. 

De voordelen van SEO en SEA combineren op een rij

  • Zichtbaar zijn in zowel de organische zoekresultaten als betaalde advertenties vergroot de kans dat jouw website opvalt bij je doelgroep.
  • Advertenties leveren op korte termijn resultaten op en uiteindelijk haal je 24/7 ‘gratis’ klanten binnen via SEO.
  • Wanneer je aan je SEO-strategie werkt kun je SEA inzetten voor de woorden waarop je organisch nog niet gevonden wordt.
  • Je kunt zoekwoorden uit je SEA-campagnes gebruiken voor SEO-doeleinden.
  • Zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren naast elkaar gebruiken zorgt voor meer vertrouwen bij de doelgroep.
  • Door je landingspagina’s te optimaliseren met SEO-tactieken om ze relevanter te maken, kun je de kwaliteitsscore van je advertenties verhogen. Dit leidt tot lagere advertentiekosten.
  • Het combineren van SEO en SEA stelt je in staat om verschillende doelgroepen aan te spreken.

Jouw online aanwezigheid naar nieuwe hoogten tillen?

Ben je klaar om je website bovenaan de zoekresultaten te zien verschijnen en je merkbekendheid te vergroten? Dan is het tijd om zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren te combineren! Bij Pixelfarm zijn we experts op het gebied van digitale marketing en hebben we bewezen strategieën om je te helpen jouw online doelen te bereiken. Door SEO en SEA slim te combineren, kunnen we je bedrijf een concurrentievoordeel geven en zorgen voor een maximale zichtbaarheid in zoekmachines. We weten dat elk bedrijf uniek is, daarom ontwikkelen we een op maat gemaakt plan dat past bij jouw specifieke behoeften en doelstellingen. Ons team van experts staat klaar om je te begeleiden, van strategie tot implementatie en rapportage. Neem vrijblijvend contact met ons op.