Zuivelonline is een website van de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO), voor iedereen die meer wil weten over koeien, zuivel én melkveehouders. De NZO verzamelt zelf cijfers en onderzoeken over alles wat met zuivel te maken heeft op één centrale plek.

Om verschillende doelgroepen te voorzien van de gewenste informatie, heeft de NZO drie primaire websites:

“De expertise die binnen Pixelfarm aanwezig is, sloot dus perfect aan op onze behoeften” .

Esther Duijff, Events & Communicatie

 

Van verouderde website naar hypermodern platform

We hebben het vernieuwde contentplatform Zuivelonline ontwikkeld. Wil je weten wat koeien eten? Of ben je benieuwd naar het productieproces van het Nederlandse goud (jawel: kaas)? Alle vragen worden op een speelse manier beantwoord. Daarnaast hebben we een sterke SEO-positie gecreëerd.

Nieuwe website en techniek

De website van Zuivelonline was gedateerd, waardoor verschillende onderdelen niet meer relevant waren. Maar ook de achterkant van het platform had een echte Pixelfarm-facelift nodig. Niet alleen gebruiksvriendelijk en mooi, maar ook de Google ranking schiet ermee de hoogte in!

“De samenwerking verliep uitstekend. We konden snel schakelen en het contact was informeel. Zelf hebben we niet zoveel ervaring met websites, CMS en dat soort zaken. De expertise die binnen Pixelfarm aanwezig is, sloot dus perfect aan op onze behoeften. Ook op andere vlakken profiteerden we van de samenwerking: Pixelfarm heeft bijvoorbeeld een goed oog voor fraaie designs!”

Esther Duijff, Events & Communicatie

 

Kaas gegeten van design

De website van Zuivelonline was op verschillende vlakken verouderd. Niet alle content was meer relevant maar ook de vormgeving was gedateerd. De nieuwe website is volledig in ‘zuivelthema’ vormgeven. Organische patronen, speelse typografie en een kleurenpalet dat direct doet denken aan het Hollandse landschap.

 

 

Van strategie tot redirects

Het oude platform had een enorme omvang met veel content én een goede SEO-ranking. Door de toename van content de afgelopen jaren was de gebruikerservaring allesbehalve optimaal. Om ervoor te zorgen dat de herlancering geen slechtere SEO-positie opleverde, gebruikten we data-analyses om te bepalen welke stukken een hoge Google ranking hadden. Op die manier hebben we content hergebruikt, geoptimaliseerd en anders vormgegeven: een (leuke) strategische puzzel dus!

UX: prototyping in FIGMA

Om een goede gebruikerservaring te combineren met alle content hebben we eerst de taxonomie bepaald: wat voor type content was er en hoe past dit in de structuur van de nieuwe website? Daar hebben we een prototype / wireframe van gemaakt waar de NZO doorheen kon klikken. Op basis van dit prototype is ook het ontwerp gebaseerd.

Ook de teksten zijn grotendeels vervangen door een copywriter met affiniteit met de zuivelsector. Daarbij was er nauw overleg met de SEO specialist.

“Elk project is altijd weer een mooie uitdaging, maar aangezien Zuivelonline zo’n groot project was waarbij design, content, techniek én data een rol speelde, was die uitdaging dubbel zo groot. Ik vind het heel gaaf dat zowel het Zuivelonline-team als ons eigen digital team zo’n fantastisch eindresultaat heeft neergezet!”

Stephan de Graaf, digitaal strateeg Pixelfarm

Vragen over deze case? Bel Stephan op 085 303 6220